Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro
s CBTC
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny.
Linka Yanfang spojuje pekingské čtvrti Yanshan a
Fangshan. Je dlouhá 14,4 km a nachází se na ní 9 stanic.
Linka Yanfang je vybavena řídicím a zabezpečovacím
systémem typu CBTC,
jejímž dodavatelem je čínská firma Traffic Control Technology Co. Ltd.
(TCT). Vlaky dodala jiná čínská společnost, China Northern Locomotive
and Rolling Stock Corporation (CNR).
Provozovatelem linky je dopravce Beijing MTR
Construction Administration Corporation (MTRCA). Předpokládá se, že
linka přepraví denně 70 tisíc cestujících.
Návazný projekt, jehož stavba započala na začátku roku
2017, by měl linku Yanfang prodloužit o dalších 6,1 km se třemi
stanicemi. Jeho zprovoznění se očekává do roku 2021.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
UITP Observatory of Automated Metros
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. 
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
23.6.2017 Provoz metra
bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné
přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě.
Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra
uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých
vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla
na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky
zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 
18.5.2017 Zhruba
před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí
(IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services 
7.4.2017 Metro s
provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK
Line). 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 
28.6.2016 Jedním ze
světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický
řídicí a zebezpečovací systém
CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní
síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 

|