RF CBTC v Hongkongu: instalace za provozu
2.1.2013 Rozsáhlý projekt přestavby zabezpečovacího
zařízení na metru v Hongkongu na technologii CBTC (Communication Based
Train Control) začal podpisem smlouvy mezi dopravcem MTR Corporation a
společností Siemens koncem prosince 2012. Jeho předmětem je instalace
systému Siemens Trainguard MT na 47 km dlouhé trati metra se 16
stanicemi od čínských hranic do obchodní čtvrti na hongkongském
ostrově.
Celá investice má hodnotu 80 mil. €, a řadí se tak mezi
nejdražší a technicky nejvyspělejší projekty v Hongkongu. Dokončení se
předpokládá v roce 2020 a zprovoznění první etapy v roce 2018.
Zvláštností projektu je zejména to, že rekonstrukce stávajícího
zabezpečovacího zařízení na nový systém CBTC by měla probíhat při plném
provozu na této rušné trati.
Systém Trainguard MT je již úspěšně odzkoušený z jiných
projektů metra (například v Barceloně). Bude používat rádiový přenos
informací mezi řídícím střediskem v Tsing Yi, traťovým zařízením a
vlakovou částí CBTC pomocí systému Airlink po síti WLAN. Řídící
středisko bude vybaveno technologií vlakového dispečinku Vicos OC
dodanou jako součást projektu. Tento systém tak umožní plně automaticky
řídit vlaky metra a optimalizovat spotřebu trakční energie.
redakce
Foto: Railway Gazette
International
Další informace o projektu: zde
Další informace o systému Trainguard MT: zde
Další informace o dispečerském systému Vicos OC: zde
Další informace o přenosovém systému Airlink: zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
4.9.2013 Koncem
srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách
zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou
vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že
postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav
helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou
zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří
budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným
provozem.
15.8.2013
Dalším dopravním systémem využívajícím automatický
provoz se zabezpečovacím zařízením typu CBTC (communication based train
control) bude linka 1 metra v Alžíru. V polovině srpna 2013 podepsal
jeho provozovatel Entreprise Métro d’Alger smlouvu se společností
Siemens na dodávku zabezpečovacího zařízení Trainguard MT pro tuto
linku. 
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

|