Přečtěte si:  Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE






Pozvánky na akce


Stalo se


















XJ 2000: nové vybavení vysokorychlostních vlaků pro švédské železnice

29.1.2014 Elektrické vlaky s naklápěcími vozovými skříněmi, označované jako XJ 2000 (dříve X 2000), slouží již od roku 1990 švédským železnicím (SJ) pro dálkovou přepravu cestujících rychlostí více než 200 km/h. Kromě počítačově řízeného systému naklápění vozů, které umožní zvýšit rychlost oproti konvenčním vlakům až o 40 % i bez dodatečných úprav na obloukovitých švédských tratích, jsou tyto soupravy vybaveny také systémem automatického řízení. Ten poskytuje strojvedoucímu informace o situaci na trati ve vzdálenosti 4 km před vlakem a není-li z jeho strany odpovídající odezva, spouští automaticky rychlobrzdu. To vše zvyšuje pohodlí a bezpečnost jízdy.

I technologii pro tyto vlaky je však třeba rekonstruovat a zdokonalit. Koncem ledna 2014 na to získala zakázku v hodnotě 200 milionů USD společnost ABB – následník společnosti ASEA, která vozy pro vlaky SJ 2000 koncem 80. let zkonstruovala.

ABB zajistí u všech 32 vlakových souprav SJ 2000, pracujících s trakční soustavou 15 kV 16 2/3 Hz AC, dodávky veškerých systémů pro přeměnu energie a systémů řízení, a vybaví je tak moderní technologií pro nadcházející desetiletí. Konkrétně tedy půjde o dodávku trakčních měničů, trakčních transformátorů, nabíječek akumulátorů, systémů řízení vlaku a zařízení pro infotainment. Součástí modernizace bude i nový design interiéru.

Modernizované elektrické systémy pro SJ 2000 zajistí spolehlivější energetické hospodářství a současně přispějí k výraznému omezení energetické spotřeby. Dochvilnost, spolehlivost a větší pohodlí jsou klíčové faktory pro další zlepšování spokojenosti zákazníků. Tím by měl být podpořen další očekávaný nárůst počtu přepravených cestujících na SJ, který jen za třináctileté období 1997–2010 činil téměř 60 %.

První modernizovaný vlak bude dodán v roce 2015. Po úspěšných zkouškách a vyhodnocení budou do roku 2019 postupně vyrobeny zbývající vlaky. Demontáž a montáž proběhne ve Švédsku ve spolupráci s místním partnerem.

Tento projekt je pokračováním úspěšné renovace, kterou provedla společnost ABB u vysokorychlostních vlaků InterCityExpress (ICE 1), provozovaného národní německou železnicí Deutsche Bahn.

redakce, s využitím tiskové zprávy ABB

Foto © ABB

Další informace zde

Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy:

CBTC pro monorail v Sao Paulo

17.6.2014 Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac. V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie, společnost Thales. 


Metro v Panama City: CBTC ve Střední Americe

14.4.2014 Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7 stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených konstrukcích s 5 stanicemi. 


Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti

27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 


Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii

25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje  přes 10 % energie. 


SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu

13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. 


New York: automatizace příměstských železnic ve velkém rozsahu

28.11.2013 Dva světoví konkurenti v oboru automatizace železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan Transportation Authority (MTA).  


Program Horizon 2020 podporuje čistou a efektivní mobilitu

14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je „vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti. Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a integrovaná doprava.


Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati

5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km 


NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků

4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy


UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě

24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. 

 


ATACS: Japonská verze M2M řízení vlaků v Tokiu

17.10.2013 ATACS (Advanced Train Administration & Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


CBTC: plně bezobslužné metro v Dilí

19.9.2013 K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7  


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services