XJ 2000: nové vybavení vysokorychlostních vlaků pro
švédské železnice
29.1.2014
Elektrické vlaky s naklápěcími vozovými skříněmi,
označované jako XJ 2000 (dříve X 2000), slouží již od roku 1990
švédským železnicím (SJ) pro dálkovou přepravu cestujících rychlostí
více než 200 km/h. Kromě počítačově řízeného systému naklápění vozů,
které umožní zvýšit rychlost oproti konvenčním vlakům až o 40 % i bez
dodatečných úprav na obloukovitých švédských tratích, jsou tyto
soupravy vybaveny také systémem automatického řízení. Ten poskytuje
strojvedoucímu informace o situaci na trati ve vzdálenosti 4 km před
vlakem a není-li z jeho strany odpovídající odezva, spouští automaticky
rychlobrzdu. To vše zvyšuje pohodlí a bezpečnost jízdy.
I technologii pro tyto vlaky je však třeba rekonstruovat
a zdokonalit. Koncem ledna 2014 na to získala zakázku v hodnotě 200
milionů USD společnost ABB – následník společnosti ASEA, která vozy pro
vlaky SJ 2000 koncem 80. let zkonstruovala.
ABB zajistí u všech 32 vlakových souprav SJ 2000,
pracujících s trakční soustavou 15 kV 16 2/3 Hz AC, dodávky veškerých
systémů pro přeměnu energie a systémů řízení, a vybaví je tak moderní
technologií pro nadcházející desetiletí. Konkrétně tedy půjde o dodávku
trakčních měničů, trakčních transformátorů, nabíječek akumulátorů,
systémů řízení vlaku a zařízení pro infotainment. Součástí modernizace
bude i nový design interiéru.
Modernizované elektrické systémy pro SJ 2000 zajistí
spolehlivější energetické hospodářství a současně přispějí k výraznému
omezení energetické spotřeby. Dochvilnost, spolehlivost a větší pohodlí
jsou klíčové faktory pro další zlepšování spokojenosti zákazníků. Tím
by měl být podpořen další očekávaný nárůst počtu přepravených
cestujících na SJ, který jen za třináctileté období 1997–2010 činil
téměř 60 %.
První modernizovaný vlak bude dodán v roce 2015. Po
úspěšných zkouškách a vyhodnocení budou do roku 2019 postupně vyrobeny
zbývající vlaky. Demontáž a montáž proběhne ve Švédsku ve spolupráci s
místním partnerem.
Tento projekt je pokračováním úspěšné renovace, kterou
provedla společnost ABB u vysokorychlostních vlaků InterCityExpress
(ICE 1), provozovaného národní německou železnicí Deutsche Bahn.
redakce,
s využitím tiskové zprávy ABB
Foto © ABB
Další informace zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický
provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku
2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem
CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci
55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním
automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od
nejaponského dodavatele. 
28.11.2013
Dva světoví konkurenti v oboru automatizace
železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili
ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na
automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií
Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan
Transportation Authority (MTA). 
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7

|