Připravované CBTC na Jihojaponských železnicích
27.3.2013 Jihojaponské železnice (JR East) vybraly na
shortlist dva světové výrobce zabezpečovacích technologií CBTC (řízení
provozu vlaku pomocí komunikace M2M): Thales dodávající systém SelTrac
a Alstom dodávající systém Urbalis. JRE chtějí technologií CBTC vybavit
29,7km úsek místní tratě Joban, kde stávající zabezpečovací zařízení
dožívá, jako zkoušku využití CBTC na příměstských tratích u Tokia.
Od systému CBTC s rádiovým přenosem se očekávají
příznivé provozní, finanční a personální efekty. Jde především o
snížení objemu kabeláže podél trati a odstranění kolejových obvodů.
Díky tomu se předpokládají i menší požadavky na počet kvalifikovaných
dělníků pro údržbu, což je v Japonsku, potýkajícím se se stárnutím své
populace, vnímáno jako významná příležitost. S využitím pohyblivého
bloku, které CBTC umožňuje, se současně očekává snížení intervalů mezi
vlaky, a tím zvýšení kapacity trati. Další očekávanou výhodou je
možnost obousměrného provozu na všech kolejích, důležitá zejména při
provozních poruchách nebo při údržbě.
Výběr vítězného uchazeče se plánuje na konec letošního
roku a zprovoznění CBTC kolem roku 2020.
redakce
Foto:
Railway Gazette International
Další informace zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický
provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku
2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem
CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci
55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním
automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od
nejaponského dodavatele. 
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 
11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens
svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně
automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912
kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží
k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena
zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii
tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
4.7.2013
Pracovníci českého vývojového a prototypového centra
společnosti Siemens vyvinuli bezdrátovou inteligentní výhybku pro
železnici, která komunikuje s centrálním systémem a ostatními výhybkami
v kolejišti. Například po přejezdu vlaku výhybka pošle druhé zprávu a
automaticky ji přestaví podle toho, ze které koleje se k ní vlak blíží. 
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 
29.5.2013
Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v
hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost:
Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro
nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá
automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky,
zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech 

|