Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
New York: automatizace příměstských železnic ve velkém rozsahu28.11.2013 Dva světoví konkurenti v oboru automatizace železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan Transportation Authority (MTA). Automatizovány budou příměstské tratě North Railroad a the Long Island Rail Road, spojující předměstí na severu a východě New Yorku s centrem Manhattanu. S 80 tisíci přepravenými cestujícími ročně jde o nejrušnější železniční tratě v USA. PTC bude instalováno na 1100 km tratí se 124 stanicemi a na 1500 vozidlech. Tato technologie, o níž jsme v naší rubrice Automatizace dopravy již několikrát psali, byla původně vyvinuta především pro potřeby nákladních železnic v USA. Pro určení přesné polohy vlaku používá satelitní navigaci, doplněnou traťovým zařízením. Na základě získaných údajů systém počítá potřebnou rychlost a bezpečnou zábrzdnou vzdálenost. Hlídá, aby tyto parametry byly dodrženy, a zároveň zajišťuje další bezpečnostní funkce, například kontrolu celistvosti vlaku, tedy detekci jeho případného rozpojení. Systém tak může pracovat s tzv. pohyblivými bloky, podobně jako technologie CBTC, na rozdíl od něj však není určen pro provoz bez strojvedoucích. V porovnání se standardním zabezpečovacím zařízením tato technologie kromě bezpečnosti provozu významně zvyšuje propustnou výkonnost trati a přesnost vlaků. Předmětem dodávky bude vývoj, testování a zprovoznění tohoto PTC. Systém bude monitorovat a řídit veškerý pohyb vlaků na uvedených tratích včetně zajištění potřebných bezpečnostních funkcí. Jejím přínosem by kromě zvýšené bezpečnosti mělo být i zvýšení kapacity a efektivnosti provozu na uvedených tratích. Instalace PTC se předpokládá po etapách do roku 2019. redakce Ilustrační foto: archiv redakce Další informace o projektu zde Podrobnější informace o technologii PTC zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy: SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. CBTC pro metro v Santiagu de Chile5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a 70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. Automatizovaná železnice pro nákladní dopravu v Mosambiku11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912 kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. ATACS: Japonská verze M2M řízení vlaků v Tokiu17.10.2013 ATACS (Advanced Train Administration & Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. CBTC: další automatická linka metra v Hongkongu11.9.2013 Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a severojižní kolejový koridor v Hongkongu. Inteligentní výhybka pro železnici4.7.2013 Pracovníci českého vývojového a prototypového centra společnosti Siemens vyvinuli bezdrátovou inteligentní výhybku pro železnici, která komunikuje s centrálním systémem a ostatními výhybkami v kolejišti. Například po přejezdu vlaku výhybka pošle druhé zprávu a automaticky ji přestaví podle toho, ze které koleje se k ní vlak blíží. Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“
Automatická železnice v hlubinném dole29.5.2013 Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost: Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky, zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|