Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Beijing Traffic Control Technology dodá čínské CBTC pro Peking18.9.2014 Jak ukazují příklady linky 10 pekingského metra nebo metra ve městě Kunming, spoléhali se dosud čínští provozovatelé bezobslužného metra na systémy CBTC zavedených světových výrobců, jako Siemens nebo Alstom. Připravovaná linka Yanfang pekingského metra, na jejíž vlaky byla začátkem září 2014 uzavřena dodavatelská smlouva se společností CNR (Northern Locomotive and Rolling Stock Corporation), bude mít CBTC čínského původu, od společnosti Beijing Traffic Control Technology. Linka Yanfang je 15,2 km dlouhá s 12 stanicemi. Bude zde provozováno celkem 60 vlaků řady Type B od CNR, jedoucích maximální rychlostí 80 km/h, z nichž první dva budou dodány v květnu 2015. Systém CBTC od Beijing Traffic Control Technology by měl podle výrobce splňovat požadavky na úroveň automatizace (GOA) 4 ve smyslu normy IEC 62267 (tj. ČSN EN 62267 „Drážní zařízení – Automatizovaná městská doprava s vyhrazenou vodící dráhou (AUGT) – Bezpečnostní požadavky“). Úroveň 4, též označovaná jako UTO (unattended train operation, tedy provoz zcela bez obsluhy), je nejvyšším stupněm automatizace provozu. Znamená, že veškeré provozní funkce, tedy zajištění bezpečného pohybu vlaků, sledování vodicí dráhy, sledování pohybu cestujících, provozování vlaku a detekce a řešení nouzových situací provádí systém zcela automaticky, v posledním případě podle potřeby za účasti personálu dispečinku. Zprovoznění celé linky Yanfang se očekává v prosinci 2015. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: archiv redakce Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy: Istanbul připravuje bezobslužné metro3.7.2014 Podpisem smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu. Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je podzemní. CBTC pro monorail v Sao Paulo17.6.2014 Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac. V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie, společnost Thales. CBTC od Ansaldo STS pro bezobslužný provoz na metru v Limě5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné metro s technologií CBTC na lince 2 a prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35 podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje 5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. Salvadorské metro: další aplikace CBTC v Jižní Americe28.3.2014 Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru, třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně bezobslužný. Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|