Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Metro v Kuala Lumpur: také Malajsie preferuje bezobslužný provoz7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017 informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line). Tento první úsek měří 21 km a je veden po vyvýšených konstrukcích a nachází se zde 12 stanic. Celá délka linky je 51 km a její zprovoznění se očekává v červenci 2017. Linka využívá k bezobslužnému provozu technologii CBTC CITYFLO 650 od společnosti Bombardier. Na lince bude jezdit celkem 58 čtyřvozových vlaků dodaných konsorciem Siemens/CSR Nanjing Puzhen v partnerství s SMH Rail Consortium Sdn Bhd. Jde o vlaky obdobné typu M1 pro Varšavské metro. Jejich celková kapacita je 12 cestujících, tedy 300 cestujících na vůz. Součástí vozidel je i vybavení depa a údržba vozidel. Tento projekt opět ukazuje, jak plná standardizace systémů CBTC umožňuje podle potřeby kombinovat vozidla a zabezpečovací zařízení od různých výrobců. Předpokládá se, že po plném zprovoznění linky převezou vlaky denně cca 400 tisíc cestujících při intervalu 3,5 minut ve špičkách. Průměrná rychlost vlaků je 35 km/h. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Přečtěte si také:Program Avenir Metro: Lyonské metro dostane nové CBTC7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se 40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. Byli jsme přitom: ve Studiu ČT24 o automatických elektrických minibusech30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky. Zpráva UITP: autonomní vozidla mají šanci změnit strukturu městské mobility20.1.2017 Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles: a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension v prosinci 2016. Hongkongské metro má další CBTC a plně automatický provoz4.1.2017 Hongkongské metro provozované společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská skupina Alstom. Inčchon metro: další CBTC v Jižní Koreji24.10.2016 Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna 2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první – je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). Bruselské metro dostane CBTC od Ansaldo STS23.8.2016 Již delší dobu avizovaná celková automatizace linek v bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu řídicího a zabezpečovacího systému CBTC včetně souvisejícího vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. CBTC v Taipei: Taiwan bude mít nové automatické metro28.6.2016 Jedním ze světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický řídicí a zebezpečovací systém CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia, bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. CBTC v Malajsku: Kuala Lumpur bude mít bezobslužnou rychlodráhu7.6.2016 Ke světovým městům, jejichž dopravní systémy využívají řídicí a zabezpečovací technologii CBTC, se zařadí i Kuala Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil. obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT). CBTC v Dillí: budoucí „solární“ bezobslužné metro představilo zkušební vlak26.6.2016 Také hlavní město Indie Dillí předpokládá při rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se zabezpečovacím a řídicím systémem typu CBTC. Důležitým milníkem v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku 7 metra v Dillí v polovině května 2016. Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití – podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy. Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|