Metro v Kuala Lumpur: také Malajsie preferuje
bezobslužný provoz
7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line).
Tento první úsek měří 21 km a je veden po vyvýšených
konstrukcích a nachází se zde 12 stanic. Celá délka linky je 51 km a
její zprovoznění se očekává v červenci 2017.
Linka využívá k bezobslužnému provozu technologii CBTC
CITYFLO
650 od společnosti Bombardier.
Na lince bude jezdit celkem 58 čtyřvozových vlaků
dodaných konsorciem Siemens/CSR Nanjing Puzhen v partnerství s SMH Rail
Consortium Sdn Bhd. Jde o vlaky obdobné typu M1 pro Varšavské metro.
Jejich celková kapacita je 12 cestujících, tedy 300 cestujících na vůz.
Součástí vozidel je i vybavení depa a údržba vozidel.
Tento projekt opět ukazuje, jak plná standardizace
systémů CBTC umožňuje podle potřeby kombinovat vozidla a zabezpečovací
zařízení od různých výrobců.
Předpokládá se, že po plném zprovoznění linky převezou
vlaky denně cca 400 tisíc cestujících při intervalu 3,5 minut ve
špičkách. Průměrná rychlost vlaků je 35 km/h.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z
historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno
bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se
40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de
l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société
lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra
budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 
4.1.2017 Hongkongské metro provozované
společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další
linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně
bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se
čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou
čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská
skupina Alstom. 
24.10.2016
Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová
jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna
2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první –
je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC.
S jejími
podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). 
23.8.2016 Již delší
dobu avizovaná celková automatizace linek v
bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na
začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s
francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny
Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu
řídicího a zabezpečovacího systému
CBTC
včetně souvisejícího
vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. 
28.6.2016 Jedním ze
světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický
řídicí a zebezpečovací systém
CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní
síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
7.6.2016 Ke světovým
městům, jejichž dopravní systémy využívají
řídicí
a zabezpečovací technologii CBTC,
se zařadí i Kuala
Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil.
obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené
společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově
budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit
(KVMRT). 
26.6.2016 Také hlavní
město Indie Dillí předpokládá při
rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se
zabezpečovacím a řídicím systémem
typu CBTC. Důležitým milníkem
v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku
7 metra v Dillí v polovině května
2016. 
17.5.2016 Lehké
bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově,
které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 

|