Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Těžká váha s palivovými články: kamiony pro Texas9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky (DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů ve světě. Pokusný vozidlový park představuje 20 nákladních automobilů Tyrano od výrobce Vision Industries Corp. (viz foto). K pohonu slouží elektromotor o maximálním výkonu 400 kW. Elektřinu pro pohon obstarávají palivové články o výkonu 65 kW. Naplnění nádrže vodíkem trvá 4–7 minut a vozidlu umožní se standardní nádrží dojezd 320 km rychlostí až 105 km/h při 36 tunách maximální hrubé hmotnosti (tj. včetně nákladu). V konfiguraci se zvětšenou nádrží lze dojezd zdvojnásobit. Palivové články jsou doplněny lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 10 000 hodin. Předpokládá se, že provoz těchto nákladních automobilů začne během letošního roku. Zdrojem vodíku pro palivové články bude zemní plyn z místních zdrojů. Projekt bude zkoumat nákladovou efektivnost a ekologické účinky tohoto způsobu využití palivových článků. Očekává se snížení emisí v rozsahu 39 tun NOx a 0,8 tun pevných částic. Dále se očekává, že tento provoz ušetří přes 750 tis. litrů motorové nafty ročně. To pomůže regionu dosáhnout národního standardu kvality příjemného ovzduší (NAAQS). Kromě regionálního výboru HGAC a výrobce Vision Industries jsou partnery projektu také společnosti Total Transportation Services Inc. a Air Products a organizace Environmental Defense Fund. redakce Foto: Vision Industries Corp. Další informace o projektu zde Další informace o nákladním vozidle Tyrano zde Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Ballard a Solaris: společný palivočlánkový autobus pro Hamburk10.2.2014 Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus & Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie „E-mobilita v MHD“). Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics Van Hool a Ballard: spolehlivé palivočlánkové autobusy pro Evropu17.12.2013 Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU (společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013 pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. Palivočlánkové autobusy: projekt High V.LO-City úspěšně pokračuje9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH-JU). Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě30.3.2013 Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná palivovými články. Další autobusy s palivovými články pro Ameriku13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. Výrobci automobilů: společné palivové články30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|