Multinormová nabíjecí stanice Terra 23
10.10.2014 Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) v
Brně nás na stánku ABB zaujala mj. multinormová stejnosměrná nabíjecí
stanice Terra 23 (viz foto vlevo), která umožňuje rychlé stejnosměrné
nabíjení s výkonem 20 kW podle norem CCS a CHAdeMO 1.0 a také střídavé
nabíjení podle normy EN61851-1, takže jsou podporovány všechny
stávající i budoucí generace elektromobilů. Terra 23 je vhodná pro
použití na parkovištích „park-and-charge“ (zaparkuj a nabij) u prodejců
a pronajímatelů elektromobilů, u kancelářských budov, obchodů,
nákupních středisek či bank.
Jako všechny nabíječky od ABB, i tato se dodává s
internetovými službami Connected, které umožňují zákazníkům snadné
připojení nabíječek k různým softwarovým systémům, jako jsou
back-offices, platební platformy či smart grids. Na základě webových
aplikací lze tedy jednoduše provádět vzdálenou správu zařízení, tj.
monitorování doby provozuschopnosti, vzdálené aktualizace a upgrade,
vzdálené odstraňování problémů a opravy, vzdálenou asistenci apod.
Jelikož je toto řešení založené na otevřených rozhraních, je zajištěna
jeho funkčnost i v budoucnosti. 
Nabíjecí stanice s krytím IP54 o rozměrech 760×525×1900
mm a hmotnosti 400 kg disponuje dobře čitelnou dotykovou obrazovkou s
úhlopříčkou 8", přímý přístup uživatele je zajištěn pomocí kódu PIN a
RFID. Zařízení pracuje v širokém rozsahu provozních teplot od –35 °C do
+50 °C.
Terra 23 se dodává v konfiguracích s jednou, dvěma nebo
třemi zásuvkami. Výstup CCS je kompatibilní s elektromobily značek BMW,
Volkswagen, GM, Porsche a Audi, výstup CHAdeMO je určen pro
elektromobily Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Citroen a Kia a střídavé
nabíjení využijí elektromobily značek Renault, Daimler a Tesla.
redakce,
s využitím materiálů ABB
Foto:
archiv redakce
Více
informací zde
Přečtěte si také:
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
15.4.2014 Rozhovor
k tématu elektromobilita
s Ing. Miroslavem Kuželkou, manažerem ze společnosti ABB, který je
odpovědný za rozvoj podnikání této globální skupiny na českém trhu s
elektrickou dopravou. 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
21.3.2013 CCS
(Combined Charging System) je nový globální otevřený standard pro
dobíjecí stanice elektromobilů, přijatý hlavními automobilovými výrobci
v Evropě a Severní Americe. Rychlodobíjecí stanice CCS jsou součástí
zkušebních programů pro testování nové generace elektromobilů. Tento
standard nyní získává významnou podporu ve společnosti ABB, která
přichází na trh s portfoliem rychlodobíjecích stanic pro standardy
CHAdeMO a CCS včetně stanice pro oba standardy současně. 

|