Modulo Medio Electric: kompozitový elektrobus z Maďarska
13.10.214 V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. Elektrobus nyní získal
způsobilost k silničnímu provozu a začala výroba první
pětadvacetikusové série.
Elektrobus Modulo Medio Electric je 8m nízkopodlažní elektrobus o
kapacitě 65 cestujících (při 8 stojících osobách na m2). Díky využití
kompozitových materiálů se podařilo oproti srovnatelnému běžnému
elektrobusu snížit hmotnost vozidla o 20 % a jeho obsaditelnost o cca
40 % (podle konkrétního srovnávaného vozidla). Kompozitové materiály
také zaručují životnost karoserie po dobu 30 let, tedy nesrovnatelně
delší, než kovové karoserie běžných vozidel.
Odlehčená konstrukce elektrobusu se promítla i do
spotřeby trakční energie. Ta podle výrobce činí 0,6 kWh/km, což je o
cca 40 % méně oproti srovnatelným elektrobusům. V předváděné
konfiguraci má vozidlo dojezd na jedno nabití baterií cca 100 km.
Elektrobus byl vyvinut v rámci projektu o celkovém
rozpočtu 1 mld. maďarských forintů (90 mil. Kč) s příspěvkem 400 tis. €
z evropských zdrojů.
Karoserie řady Modulo je kromě tohoto typu nabízena i
pro další pohony (diesel Euro 6, diesel-hybrid nebo CNG) a ve
variantách délky 6,5 m a 9,5 m s odpovídající přepravní kapacitou.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © Soós Imre, MTI (převzato z Eltis.org)
Další informace zde
Videosnímek elektrobusu zde
Přečtěte si také:
10.10.2014 Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) v
Brně nás na stánku ABB zaujala mj. multinormová stejnosměrná nabíjecí
stanice Terra 23 (viz foto vlevo), která umožňuje rychlé stejnosměrné
nabíjení s výkonem 20 kW podle norem CCS a CHAdeMO 1.0 a také střídavé
nabíjení podle normy EN61851-1, takže jsou podporovány všechny
stávající i budoucí generace elektromobilů. 
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|