BYD představil 18m elektrobus
24.10.2014 Americká společnost BYD Motors, člen
nadnárodní skupiny BYD, představila v říjnu 2014 Americké asociaci
veřejné dopravy (APTA) svůj kloubový nízkopodlažní 18m elektrobus
Lancaster. Tento elektrobus má obsaditelnost až 120 cestujících.
Dojezdová vzdálenost plně obsazeného elektrobusu na jedno nabití činí
podle výrobce více než 170 mil, tedy 273 km.
Podobně jako 12m elektrobusy BYD, které byly zkušebně
provozovány mj. i v Ostravě, slouží jako
zásobníky energie Fe baterie (využívající sloučenin lithia, železa a
fosforu). Doba nočního dobíjení činí podle výrobce 2 až 4 hodiny.
Spotřebu energie ani další technické parametry výrobce
nespecifikuje. Přepravní kapacita 18m autobusů či trolejbusů se nicméně
pohybuje, podle konfigurace vozidla a poměru sedící/stojící, v rozmezí
140–160 cestujících. Podobně jako u 12m verze tedy nemá smysl posuzovat
ani 18m elektrobus BYD podle délky, ale jeho parametry, jakmile budou
známy naší odborné veřejnosti, vztahovat k obsaditelnosti vozidla a
jednotkovým výkonům v místokilometrech.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © BYD
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.10.214
V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost
seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
7.10.2014
Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva,
zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|