Volkswagen představil prototypový palivočlánkový
automobil
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a
Toyota, o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles.
Golf HyMotion používá nízkoteplotní palivové články s
PEM membránou umístěné pod přední kapotou automobilu. Tyto články byly
dodány kanadským výrobcem Ballard v rámci společného výzkumného
programu. Jako palivo slouží čistý vodík uchovávaný ve čtyřech nádržích
vyrobených z uhlíkových vláken – dvě nádrže jsou umístěny pod zadním
sedadlem a dvě pod ložným prostorem. Naplnit je lze během 3 – 5 minut.
Zásoba vodíku umožňuje vozidlu dojezd 500 km. K vlastnímu pohonu pak
slouží 100kW trakční elektromotor pohánějící přední kola, adaptovaný z
motoru používaného v elektromobilu e-Golf.
Palivový článek je doplněn 1,1kWh lithium-iontovými
bateriemi, zvyšujícími výkon pohonné jednotky při rozjezdu. Baterie je
umístěna nad zadní nápravou a průběžně dobíjena za jízdy rekuperací
brzdné energie. V této sestavě tak dosahuje vozidlo zrychlení z 0 na
100 km/h během deseti sekund.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 
18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly
až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních
projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu.
V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde
Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových
plnicích stanic. 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o
konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na
našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
19.1.2013 Osobní
automobil Hyundai ix35 poháněný palivovým
článkem, oceněný na bruselském autosalónu 2013, půjde v lednu 2013 do
sériové výroby. Vůz bude vyráběn v jihokorejském závodě Ulsam. 

|