Toyota Mirai: Japonsko podporuje palivočlánkovou
elektromobilitu
13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti.
Výroba postupně poroste v závislosti na rozvoji
vodíkových plnicích stanic v Japonsku. Uvedení tohoto vozu na evropské
a americké trhy se předpokládá v létě 2015.
Podrobnosti o palivočlánkovém sedanu Toyota jsme na našem
portále představili již v červenci 2014. Základem pohonu tohoto vozidla
je systém Toyota Hybrid Synergy Drive, známý například z hybridních
vozů Toyota Prius. Vlastní pohon v jeho nejnovější verzi obstarává
synchronní střídavý elektromotor o nominálním výkonu 60 kW a maximálním
výkonu 90 kW, pracující s napětím 650 V AC. Jako zásobník elektrické
energie slouží nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie o napětí 273,6 V a
kapacitě 6,5 Ah. Systém je doplněný ostatní trakční výzbrojí (trakční
invertor) a účinným energetickým managementem.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková
jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa
(700 barů). Měrný výkon palivového článku činí 3 kW/litr, čímž se řadí
mezi nejúčinnější produkty svého druhu na světě. Palivový článek během
provozu běží nepřetržitě, a pokud je vozidlo v klidu, dobíjí trakční
baterii. Elektřinu tak získává elektromotor podle okamžité situace z
baterie nebo přímo z palivového článku.
Prakticky dosažitelný dojezd na jedno naplnění nádrže
činí cca 650 km, přičemž vlastní tankování vodíkem trvá cca 3 minuty.
Uvedení tohoto vozu na trh je v souladu s politikou
japonské vlády směřující k podpoře vodíkové elektromobility
prostřednictvím podpory nákupu palivočlánkových vozidel a rozvoje
vodíkové plnicí infrastruktury.
Prodejní cena palivočlánkové Toyoty bude cca 7 mil. jenů
(tj. 1,36 mil. Kč). Pro uživatele se díky vládní dotaci fakticky sníží
na 5 mil. jenů (tj. 974 000 Kč).
V celém Japonsku se prozatím nachází kolem 30 vodíkových
plnicích stanic, soustředěných hlavně v regionech Tokio, Nagoya, Ósaka
a Fukuoka, kam také prodej palivočlánkového sedanu Toyota směřuje
především. Japonská vláda nicméně plánuje zvýšit jejich počet ve
fiskálním roce 2015 na sto.
redakce
Proelektortechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
1.10.2013
Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z
veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a
turistiku. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. 

|