Kloubové elektrobusy Hess s průběžným dobíjením ABB
TOSA na zkoušku v Paříži
18.12.2015
Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických
autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických
dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u
příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této
konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli
k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu.
Přehlídku řešení pro městskou dopravu budoucnosti
uspořádal RATP, dopravní podnik francouzského hlavního města. RATP si
stanovil jako strategický cíl, aby do roku 2025 80 % jeho autobusů
jezdilo na elektřinu. Demonstrační provozy elektrobusů jsou cestou, jak
tohoto cíle co nejefektivněji dosáhnout s využitím možností stávajících
technologií vozidel a nabíjecích stanic.
18,75 metru dlouhý kloubový elektrobus Hess o kapacitě
143 cestujících, vybavený trakční výzbrojí ABB a systémem průběžného
dobíjení ABB TOSA, byl na výstavě jediným plně elektrickým řešením pro
kloubové autobusy. Jako příklad jednoduchého řešení pro elektrobusy
standardní délky byl při této příležitosti představen 12m elektrobus
Solaris Urbino 12 electric s ručním
nabíjením od polského výrobce Ekoenergetyka.
Nabíjení technologií ABB TOSA probíhá takto (viz schéma
níže):
a) ve vybraných zastávkách, při využití superkapacitoru
(tzv. flash), po dobu 15 s výkonem 400 kW,
b) na konečných zastávkách po dobu 3 až 4 minut výkonem
200 kW;
c) v depu po dobu 45 minut výkonem 50 kW.

Přenos energie zajišťuje bezobslužné robotické rameno
ARCS naváděné laserem. Základní komunikaci vozidla se zastávkou
zajišťuje systém GPS. Energii pro pohon vozidla dodává akumulátor
poslední generace o kapacitě 40 kWh umístěný na střeše vozidla společně
trakčními měniči a robotickým ramenem. Pohon vozidla zajišťují dva
trakční vodou chlazené motory ABB. 
Kloubový elektrobus Hess s nabíjecí technologii ABB TOSA
byl uveden do provozu v roce 2013 v Ženevě (viz
fota níže), kde se používá na lince spojující letiště s hlavním městským
veletržním výstavištěm. Zde je nasazen na lince č. 5 o délce 8,8 km se
380 až 460m převýšením. Na lince je celkem 42 zastávek, z toho 12 je
osazeno dobíjením ABB TOSA. Kloubový elektrobus je zde určen pro
vysokokapacitní městskou dopravu a lze jej na vybraných zastávkách po
trase dobít za pouhých 15 sekund (hovoří se zde o „flash charging“,
tedy o „bleskovém dobíjení“), aniž by cestující museli vystoupit. Na
každé konečné stanici se pak autobus dobíjí několik minut (viz výše). Kromě systému TOSA nabízí ABB také dobíjecí stanice
TERRA, uvedené nedávno do provozu v Lucemburku.
Tato
technologie pracuje s přenášeným výkonem 150 kW do plug-in hybridního
autobusu nebo
300 kW do plně elektrického autobusu.
Při porovnání obou systému ABB, tedy ABB TOSA a ABB
TERRA, je zřejmé, že každý z nich má trochu jiné uplatnění a nabízí se
jako náhrada jiného dopravního systému ve městě.
Technologie ABB TERRA se primárně nabízí jako náhrada
standardních dieselových autobusů. Při umístění na konečných zastávkách
jim zachovává výhodu ve volnosti vedení trasy u linek MHD,
charakteristickou pro běžné autobusy. Tato technologie je také
kompatibilní s trakční výzbrojí od kteréhokoliv jiného výrobce, čímž
zvětšuje volnost dopravce při výběru dodavatele elektrobusu a jeho
vybavení.
Systém ABB TOSA naproti tomu tvoří ucelený systém s
trakční výzbrojí vozidla od ABB, s ohledem na velké přenášené nabíjecí
výkony během krátkého časového intervalu. Hustý sled nabíjecích stanic
zároveň víceméně předurčuje trasu linky. Charakter provozu zde tak bude
ze všeho nejvíce připomínat trolejbusy s bateriovými zásobníky energie
pro objíždění dočasných nebo trvalých překážek. Spíše než jako
bezemisní substitut autobusů se proto tento systém nabízí jako
alternativa k tramvajím nebo velkokapacitním trolejbusům, tedy k
systémům městské dopravy s kapacitou větší než u standardního autobusu.
Na rozdíl od tramvají či trolejbusů však nevyžaduje rozsáhlou a
nákladnou pevnou infrastrukturu, která může být často problematická i z
estetických důvodů.
Opět se tedy potvrzuje známá skutečnost, že neexistuje
ideální systém elektrických autobusů a jejich nabíjení, ale vždy lze
nalézt vhodné řešení na míru konkrétním potřebám dané městské dopravy.
ABB nabízí pro takováto řešení rozmanité a v provozu odzkoušené
technologie.
redakce
Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ABB
Foto a
obrázek © ABB
Další informace zde 
Přečtěte si také:
15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. 
14.12.2015 Již dříve
avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS,
jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. 

|