Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Kloubové elektrobusy Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA na zkoušku v Paříži18.12.2015 Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. Přehlídku řešení pro městskou dopravu budoucnosti uspořádal RATP, dopravní podnik francouzského hlavního města. RATP si stanovil jako strategický cíl, aby do roku 2025 80 % jeho autobusů jezdilo na elektřinu. Demonstrační provozy elektrobusů jsou cestou, jak tohoto cíle co nejefektivněji dosáhnout s využitím možností stávajících technologií vozidel a nabíjecích stanic. 18,75 metru dlouhý kloubový elektrobus Hess o kapacitě 143 cestujících, vybavený trakční výzbrojí ABB a systémem průběžného dobíjení ABB TOSA, byl na výstavě jediným plně elektrickým řešením pro kloubové autobusy. Jako příklad jednoduchého řešení pro elektrobusy standardní délky byl při této příležitosti představen 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric s ručním nabíjením od polského výrobce Ekoenergetyka. Nabíjení technologií ABB TOSA probíhá takto (viz schéma níže): a) ve vybraných zastávkách, při využití superkapacitoru (tzv. flash), po dobu 15 s výkonem 400 kW, b) na konečných zastávkách po dobu 3 až 4 minut výkonem 200 kW; c) v depu po dobu 45 minut výkonem 50 kW. ZVĚTŠIT OBRÁZEKPřenos energie zajišťuje bezobslužné robotické rameno ARCS naváděné laserem. Základní komunikaci vozidla se zastávkou zajišťuje systém GPS. Energii pro pohon vozidla dodává akumulátor poslední generace o kapacitě 40 kWh umístěný na střeše vozidla společně trakčními měniči a robotickým ramenem. Pohon vozidla zajišťují dva trakční vodou chlazené motory ABB. Kloubový elektrobus Hess s nabíjecí technologii ABB TOSA byl uveden do provozu v roce 2013 v Ženevě (viz fota níže), kde se používá na lince spojující letiště s hlavním městským veletržním výstavištěm. Zde je nasazen na lince č. 5 o délce 8,8 km se 380 až 460m převýšením. Na lince je celkem 42 zastávek, z toho 12 je osazeno dobíjením ABB TOSA. Kloubový elektrobus je zde určen pro vysokokapacitní městskou dopravu a lze jej na vybraných zastávkách po trase dobít za pouhých 15 sekund (hovoří se zde o „flash charging“, tedy o „bleskovém dobíjení“), aniž by cestující museli vystoupit. Na každé konečné stanici se pak autobus dobíjí několik minut (viz výše). Kromě systému TOSA nabízí ABB také dobíjecí stanice TERRA, uvedené nedávno do provozu v Lucemburku. Tato technologie pracuje s přenášeným výkonem 150 kW do plug-in hybridního autobusu nebo 300 kW do plně elektrického autobusu. Při porovnání obou systému ABB, tedy ABB TOSA a ABB TERRA, je zřejmé, že každý z nich má trochu jiné uplatnění a nabízí se jako náhrada jiného dopravního systému ve městě. Technologie ABB TERRA se primárně nabízí jako náhrada standardních dieselových autobusů. Při umístění na konečných zastávkách jim zachovává výhodu ve volnosti vedení trasy u linek MHD, charakteristickou pro běžné autobusy. Tato technologie je také kompatibilní s trakční výzbrojí od kteréhokoliv jiného výrobce, čímž zvětšuje volnost dopravce při výběru dodavatele elektrobusu a jeho vybavení. Systém ABB TOSA naproti tomu tvoří ucelený systém s trakční výzbrojí vozidla od ABB, s ohledem na velké přenášené nabíjecí výkony během krátkého časového intervalu. Hustý sled nabíjecích stanic zároveň víceméně předurčuje trasu linky. Charakter provozu zde tak bude ze všeho nejvíce připomínat trolejbusy s bateriovými zásobníky energie pro objíždění dočasných nebo trvalých překážek. Spíše než jako bezemisní substitut autobusů se proto tento systém nabízí jako alternativa k tramvajím nebo velkokapacitním trolejbusům, tedy k systémům městské dopravy s kapacitou větší než u standardního autobusu. Na rozdíl od tramvají či trolejbusů však nevyžaduje rozsáhlou a nákladnou pevnou infrastrukturu, která může být často problematická i z estetických důvodů. Opět se tedy potvrzuje známá skutečnost, že neexistuje ideální systém elektrických autobusů a jejich nabíjení, ale vždy lze nalézt vhodné řešení na míru konkrétním potřebám dané městské dopravy. ABB nabízí pro takováto řešení rozmanité a v provozu odzkoušené technologie. redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ABB Foto a obrázek © ABB
Přečtěte si také:Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením v Londýně v provozu15.12.2015 Začátkem prosince vyjely do připravovaného provozu na lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované patrové plug-in hybridní autobusy s průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je součástí evropského projektu ZeEUS, do něhož je mj. zapojena i Plzeň. Elektrobus Solaris v Paříži: integrované řešení vozidlo-nabíjecí stanice v provozu14.12.2015 Již dříve avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Paříži zahájil na začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce Ekoenergetyka. Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 201520.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. Elektrobusy Optare oceněny za zlepšování kvality ovzduší v dopravě6.11.2015 Největším evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd. („Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v dopravě. Osmnáctimetrový elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric do provozu v Kolíně nad Rýnem5.11.2015 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA-180 Electric měl svoji světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů, plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně nad Rýnem, byl koncem října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Nový Solaris Urbino 12 electric na Busworld 201527.10.2015 Tzv. nový Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení, již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu pro Paříž a pro Hannover. Tento elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami tohoto výrobce. Projekt ZeEUS: v Bonnu bude jezdit elektrobus Bozankaya Sileo22.10.2015 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016 provozován její elektrobus značky Sileo. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|