Výrobci elektrobusů a nabíjecích zařízení se dohodli na
společném postupu
22.3.2016 Standardizace technologií pro průběžné nabíjení
elektrobusů je stále otevřeným problémem (blíže viz naše studie
E-mobilita v MHD a informace o
interním projektu E-STANDARD Sdružení dopravních podniků ČR v
newsletteru SDP ČR z července 2015). Prvním
průlomovým krokem k řešení tohoto problému se stala dohoda mezi
klíčovými dodavateli elektrobusů a nabíjecích zařízení z 15. 3. 2016,
směřující k dobrovolnému otevřenému a průhlednému přístupu ke
konstrukci rozhraní vozidlo – infrastruktura.
Uvedená dohoda se týká čtyřpólového (resp. uzemněného)
kontaktního nabíjení a uzavřely ji firmy Irizar, Solaris, VDL a Volvo
za výrobce autobusů a dodavatelé nabíjecích zařízení ABB, Heliox a
Siemens. Účastníci se dohodli, že parametry systémových rozhraní pro
tento systém dobíjení budou volně a transparentně k dispozici všem
účastníkům trhu s elektrobusy.
Pro čtyřpólové kontaktní průběžné rychlodobíjení
stanovili účastníci dohody jako předmět této dobrovolné standardizace
systém zahrnující pantograf, bezdrátovou komunikaci, kontaktní ližiny a
zařízení infrastruktury, které automaticky propojí vozidlo s
pantografem.
Pro nabíjení přes noc bude podle této dohody jako
základní řešení pro zásuvku a komunikaci mezi vozidlem a
infrastrukturou používán standard CCS (neboli Combo2) pro rychlé
nabíjení elektromobilů.
Účastníci této dohody mají dále v úmyslu přispět ke
všeobecné standardizaci v této oblasti a sdílet své zkušenosti s
evropskými a celosvětovými standardizačními orgány CEN/CENELEC a
ISO/IEC. Cílem je vytvořit celoevropský a celosvětový standard pro
systémy nabíjení elektrobusů. Předpokládá se, že evropské standardy by
mohly být k dispozici v roce 2019 a celosvětové standardy v roce 2020.
To, že standardizační proces začíná u čtyřpólového (či
obecně, uzemněného) kontaktního dobíjení, není náhodou. Jde o systém,
který se v současné době nejvíce rozvíjí v Evropě i v USA a splňuje
bezpečnostní požadavky dané předpisy EHK OSN pro elektrická vozidla.
Jako zdroj elektrické energie přitom může sloužit jak veřejná
distribuční síť, tak trakční infrastruktura městské drážní dopravy (viz
příklad z Drážďan). Zároveň jde
však o technologii, která v současné době nabízí až přespříliš pestrou
paletu nejrůznějších konkrétních řešení (viz články v rubrice
Elektromobilita),
takže úsilí o standardizaci je tu nasnadě.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč ![](../sablona/vice3.gif)
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus ![](../sablona/vice3.gif)
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. ![](../sablona/vice3.gif)
12.2.2016 Nizozemské
město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart
cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a
elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. ![](../sablona/vice3.gif)
9.2.2016 Americké
agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz
souhrnná informace
z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. ![](../sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. ![](../sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. ![](../sablona/vice3.gif)
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|