Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík
21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát.
Aberdeen se tak nejspíš stal prvním evropským městem provozujícím
palivočlánkové vozy ve zdravotních službách.
Toyota Mirai je palivočlánový sedan poháněný synchronním
elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o
výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa. Jako
zásobník elektrické energie slouží nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie
o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah.
Palivový článek během provozu běží nepřetržitě, a pokud
je vozidlo v klidu, dobíjí trakční baterii. Elektřinu tak získává
elektromotor podle okamžité situace z baterie nebo přímo z palivového
článku.
Prakticky dosažitelný dojezd na jedno naplnění nádrže
činí cca 650 km, přičemž vlastní tankování vodíkem trvá cca 3 minuty.
Park těchto vozů je v Aberdeenu provozován na tříletý
leasing.
Projekt je částečně financovaný britskou vládou –
kanceláří pro nízkoemisní vozidla (OLEV) a skotským ministerstvem
dopravy.
Vodík tyto automobily tankují u nově otevřené plnicí
stanice dodané kanadskou firmou Hydrogenics a financované společně
aberdeenským magistrátem, Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (ERDF),
skotským ministerstvem dopravy a organizací Nestrans. Plnicí stanice je
konstruována na výrobu 130 kg vodíku za den a může plnit palivočlánkové
automobily používající tlak 70 MPa i palivočlánkové autobusy
používající poloviční tlak 35 MPa.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.1.2017
V lednu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z prosince 2015. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy za rok 2016. 
3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
23.12.2016
Evropský projekt palivočlánkových autobusů
CHIC (Clean
Hydrogen in European Cities) průběžně sledujeme na našem portále i ve
studii E-mobilita v MHD.
Tento
projekt probíhal v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány
zkušenosti z provozu více než 50 palivočlánkových autobusů v osmi
městech a regionech Evropy a Kanady. Na konci listopadu 2016 byla
zveřejněna jeho závěrečná souhrnná zpráva. Z ní jsou dále uvedeny
některé zajímavé informace, podle potřeby doplněné o další poznatky
našeho portálu z palivočlánkové elektromobility. 
16.12.2016 Jak již bylo na našem portále dříve avizováno, lotyšské
hlavní město Riga dostane do roku 2018 deset kloubových trolejbusů
Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. Na konci
listopadu 2016 byla odborná veřejnost informována o dalších
podrobnostech palivočlánkové energetické jednotky pro tyto trolejbusy.
10.11.2016 O
parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické
autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. 
8.11.2016 Nadpis
tohoto článku tak trochu žertuje. Nicméně má
reálný základ: Plánovaný provoz palivočlánkových
vlaků v Německu získal v
listopadu 2016 velmi konkrétní obrysy: Jak byla informována odborná
veřejnost, od prosince 2017 budou na trati
Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven provozovány palivočlánkové
vlaky Alstom iLint.
30.9.2016
Čína představuje v současné době velký a rostoucí
trh kromě jiného i pro elektrické autobusy. Prozatím segment těchto
dopravních prostředků jasně ovládá domácí BYD se svým bateriovým
elektrobusem.
Nyní se však tento trh otevírá také elektrickým autobusům s
palivočlánkovými zdroji energie. První vlaštovkou se stala v září 2016
dodavatelská smlouva mezi
čínským výrobcem elektrických pohonů Shenzhen UpPower Technology Co.,
Ltd. a kanadským dodavatelem palivočlánkových technologií Ballard na
dodávku deseti 30kW palivočlánkových jednotek FCveloCity®-MD.

20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 

|