Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics
posouvá kupředu realizaci
1.7.2015 Další
krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme
na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o
spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom
Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics
Corporation z konce května 2015.
Obsahem dohody je dodání nejméně 200 palivočlánkových
pohonných systémů pro palivočlánkové regionální osobní vlaky Alstom,
spolu s potřebnou údržbou a servisem během následujících deseti let.
Palivočlánkové pohonné systémy, založené na palivových článcích
Hydrogenics řady Heavy-Duty HD, budou vyvinuty tak, aby vyhověly všem
souvisejícím evropským předpisům pro železniční provoz.
Řada Heavy-Duty HD představuje palivočlánkové pohonné
jednotky pro těžká elektrická vozidla. V současné době nabízí výrobce
dva typy těchto jednotek o trvalém výkonu 99 nebo 198 kW (viz foto vpravo).
Obě dodávají elektrický proud o výstupním napětí 180 – 360 V DC (u
druhého jmenovaného typu zdvojené) a výstupním proudu 0 – 500 A.
Palivem je čistý vodík a energetická účinnost 55 %. Jejich hmotnost je
360, resp. 720 kg. Pohonné jednotky jsou určeny pro provoz v náročných
podmínkách, čemuž odpovídá jejich robustní konstrukce a minimální
požadavky na provozní ošetřování.
První pohonné jednotky pro regionální vlaky Alstom by
měly být vyrobeny v prototypové verzi koncem roku 2015. V roce se
předpokládá dodávka prvních sériových výrobků. Hodnota celé dodávky je
více než 50 mil. € (cca 1,4 mld. Kč).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto vlaku © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Foto
zařízení © Hydrogenics
Další informace zde
Přečtěte si také:
1.4.2015 Palivočlánkové
zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují
nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou
stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového
regionálního vlaku v Německu přichází
nyní na řadu i tramvaj. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“
již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace
dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své
uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou
Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její
vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě 
29.1.2015
Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí
elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro
palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna
2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M
od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie
protonvýměnné membrány (PEM). 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
23.1.2015
Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na
národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře
informovali naposledy v
srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V
období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované
zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit –
nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v
pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 
2.12.2014
Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v
listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých
autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo
12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a
palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o
komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů
využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek
spolu s trakčními bateriemi. 
6.10.214 Německé
spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko,
Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou
smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako
zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé
Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být
testovány v roce 2018. 
30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie 
25.8.2014
Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá
na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro
osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými
zásobníky energie na
neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno
vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a
zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 

|