3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně
elektricky
16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti
elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. 
Společnost ČSAD Frýdek-Místek a.s. zajišťuje městskou
dopravu v Hranicích na Moravě na devíti linkách č. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8,
12 a 13. Všechny tyto linky, v součtu měřící přes 100 km, jsou nyní
provozovány elektricky. Výjimku tvoří 6 km dlouhá posilová linka č. 6
se třemi páry spojů jedoucích pouze o pracovních dnech, zajišťovaná
společností Arriva Morava.
Uvedených devět linek hranické MHD provozovaných ČSAD
Frýdek-Místek má různou délku a různě dlouhé denní proběhy a doby
provozu autobusů. Nejkratší linka č. 5 měří 5 km, nejdelší linka č. 4
je dlouhá 21 km. Denní proběhy jednoho vozidla se pohybují v rozmezí od
46 do 254 km, nejčastěji kolem 105 – 120 km. Denní doba provozu se
pohybuje od 8 do 16 hodin. 
Elektrobus SOR EBN 9,5 používaný na těchto linkách je
dvoudveřový elektrobus o délce 9,8 m. Má kapacitu 26 míst k sezení a 43
k stání s bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či
dětského kočárku.
Pro pohon vozidla slouží asynchronní šestipólový vodou
chlazený elektromotor o jmenovitém výkonu 120 kW. Trakční baterie je
lithium-iontová, složena ze 180 článků, s kapacitou 172 kWh. Dojezd na
jedno nabití je až 180 km.
Nabíjení v provozu MHD Hranice na Moravě probíhá ze
zásuvky, a to přes noc po dobu 6 hodin a během dne v přestávkách po
dobu 20 minut.
Vzhledem ke své jedinečnosti je hranická MHD a její
základní provozní statistika zařazena i do aktuální
zprávy č. 2 evropského projektu ZeEUS.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Město Hranice
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
15.11.2017
Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo
velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují
malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca
30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých
elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus &
Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro
nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. 
10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
19.10.2017 V září 2017
představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
24.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním
městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. 
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. 
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|