Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní
elektrický minibus
10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB.
Vozidlem je osvědčený automatický minibus EasyMile EZ10
od francouzského výrobce Ligier, který již slouží nebo se chystá do
provozu například v Paříži, v Helsinkách, v Rouenu i jinde. Tento
minibus je 3,9 m dlouhý a 2,7 m vysoký a má standardní přepravní
kapacitu 6 sedících. Asynchronní elektromotor mu umožňuje maximální
rychlost 40 km/h a cestovní rychlost 20 km/h. Lithium-iontové (LiFeP04)
baterie vystačí na 14 hodin provozu. Nabíjení baterií probíhá proudem
16 A při napětí 110 V – 230 V. K charakteristickým rysům tohoto vozidla
patří obousměrný provoz – minibus tedy nemá jednoznačnou příď nebo záď
a může se otáčet prakticky na místě. 
Tento autonomní minibus (viz foto) jezdí ve smíšeném
provozu po 660 m dlouhé trase mezi náměstím Neuer Marktplatz a lázněmi
Rottal Terme s mezilehlou zastávkou Artrium. Minibus je v provozu od 8
do 18 hodin s výjimkou extrémních povětrnostních podmínek. Jezdí
rychlostí 15 km/h (čili zhruba průměrnou rychlostí cyklisty), celá
cesta tak trvá přibližně 5 minut. Minibus je doprovázen asistentem.
Přeprava je zdarma.
Od roku 2018 je plánováno prodloužení trasy o 1,4 km z
Rottal Terme k nádraží. Zároveň bude uveden do provozu druhý minibus.
Jejich oběhy budou synchronizovány s jízdním řádem železnic tak, aby
autonomní minibus vždy očekával cestující při příjezdu vlaku.
Celý projekt je provozován ve spolupráci s okresem
Rottal-Inn, městem Bad Birnbach, výzkumným a zkušebním ústavem TÜV Süd
a dodavatelem vozidel EasyMile. Je součástí nového produktu DB
uváděného pod značkou Ioki a zaměřeného na mobilitu na
vyžádání. Německé železnice v rámci tohoto víceletého projektu hodlají
vyzkoušet, jak jejich cestující budou akceptovat dopravu vozidly bez
řidiče, a lépe se seznámit s příslušnými technologiemi
Jak patrno, nejde tu tedy primárně o politický marketing
města nebo okresu, ale především o perspektivy vyvíjejícího se
přepravního trhu, který mohou oslovit moderní technologie.
redakce
Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
20.6.2017 Automatické elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi Automotive 
13.4.2017 V dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|