Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz15.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři. Provozované elektrobusy Solaris jsou nasazeny na okružní lince 419 v centru města dlouhé 12 km s 26 zastávkami, provozované městským dopravcem Braunschweiger Verkehrs-GmbH. Tuto linku projedou během 39 minut při intervalu mezi spoji 10 minut v pracovních dnech nebo 15 minut o víkendech. Zde provozovaný elektrobus Solaris Urbino 12 electric má přepravní kapacitu 34 sedících a 41 stojících cestujících. Elektrobus je vybaven pohonem od německého dodavatele Vossloh Kiepe s výkonem 160 kW. Jako zásobník energie slouží 60kWh lithium-iontová trakční baterie typu PRIMOVE battery 60. Zde provozovaný elektrobus Solaris Urbino 18 electric (viz foto) má přepravní kapacitu 51 sedících a 75 stojících cestujících (viz foto). Elektrobus je vybaven pohonem od německého dodavatele Vossloh Kiepe s výkonem 240 kW. Jako zásobník energie slouží 90kWh lithium-iontová trakční baterie typu PRIMOVE battery 90. Systém Bombardier PRIMOVE poprvé aplikuje indukční dobíjení u standardních 12m a 18m vozidel při přenášeném výkonu 200 kW a výrobcem udávané účinnosti více než 90 %. Nabíjecí stanice Bombardier PRIMOVE jsou připojeny k veřejné distribuční síti s napětím 400 V AC. Lze je však také připojit ke stejnosměrné trakční síti 750 V DC. Elektrobusy v Braunschweigu jsou nabíjeny na konečné zastávce po dobu 11 minut. 12m elektrobus se zde dobije na kapacitu plně dostačující pro celou 12km trasu. 18m elektrobusy, které potřebují více energie, jsou kromě toho dobíjeny během 30 sekund pobytu na dvou zastávkách na trase. Na plnou kapacitu jsou trakční baterie elektrobusů dobity v depu během 15 minut. O spolehlivosti provozu těchto vozidel a indukčního nabíjecího systému Bombardier PRIMOVE svědčí realistický předpoklad, že v roce 2017 najede každý z těchto elektrobusů 50 tisíc km. Pro rok 2018 je plánován roční proběh 60 tisíc km. Spolehlivost systému a rezervy v kapacitě dokresluje i výsledek zkušebního provozu jednoho s elektrobusů v dubnu 2017. Při nonstop jízdě, pouze s krátkým průběžným dobíjením, najel během 41 hodin celkem 470 km. Indukční dobíjení elektrobusů v Braunschweigu je zaváděno v rámci projektu Emil (Elektromobilität mittels induktiver Ladung, tedy elektromobilita skrze indukční nabíjení) s finanční podporou německého Spolkového ministerstva dopravy, stavebnictví a městského rozvoje. Vedle společnosti Bombardier a dopravce Braunschweiger Verkehrs-AG jsou partnery v tomto projektu Braunschweigská technická univerzita a energetická společnost BS Energy. Pro úplnost ještě dodejme, že v EU jsou provozovány také elektrobusy s jiným systémem indukčního nabíjení, ne však vozidla standardní délky 12m a 18m. Příkladem je park indukčně dobíjených 10,5m elektrických midibusů v anglickém městě Milton Keynes. K nabíjení zde slouží systém IPT s nabíjecím výkonem do 60 kW. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © Bombardier Přečtěte si také:Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná. 62 malých elektrobusů VDL MidCity Electric pro dopravu v regionu Noord-Holland Noord15.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB. Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA7.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů2.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení, při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|