První elektrobus Solaris Urbino Electric 8,9 v
Klagenfurtu
15.7.2013
Na začátku července 2013 zahájil provoz na lince MHD
v rakouském Klagenfurtu elektrický midibus Solaris Urbino 8,9 LE
Electric od polského výrobce Solaris. Elektrobus zakoupil městský
dopravní podnik Stadtwerke Klagenfurt v rámci evropského
projektu Cemobil. Dopravce bude průběžně sledovat výsledky jeho provozu
společně s pracovníky výzkumu a vývoje Solaris. Na základě jejich
vyhodnocení se dopravce rozhodne o dalším nákupu těchto elektrobusů.
Midibus Solaris Urbino 8,9 electric má kapacitu 21 až 29
sedících cestujících – podle vnitřního uspořádání. K pohonu je určen
120kW elektromotor Vossloh Kiepe. Jako zdroj energie slouží dvě
lithium-iontové baterie o celkové kapacitě 121 kWh a napětí 600 V,
které vozidlu s cestujícími podle výrobce umožňují dojezd přes 120 km.
Baterie dodávají energii také pro všechny ostatní systémy v autobusu,
včetně posilovače řízení, topení, větrání a pohonu dveří. Součástí
vybavení je i klimatizace.
Baterie jsou nabíjeny prostřednictvím připojení typu
„plug-in” firmy Walter. Plné nabití z nabíjecí stanice 3× 400 V a 63 A
trvá 4 hodiny. K dispozici je i rychlonabíjení, které trvá cca 1,5
hodiny.
Další provozní zkušenosti ze zkušebních jízd elektrobusů
Solaris se mohou čtenáři dozvědět v připravované studii „E-mobilita v
MHD“, která bude na našich stránkách volně k dispozici během srpna
2013. Bližší
informace ke studii zde
redakce
Foto:
Solaris
Další informace zde Přečtěte si také:
24.7.2014 Německé Drážďany se od
příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid. 
16.7.2014
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
7.5.2014
Dopravní podnik v polském městě Krakov (MPK) začal
na
konci dubna 2014 zkušební provoz 12m elektrobusu Solaris Urbino 12
electric. Po dobu následujících 12 měsíců bude v běžném provozním
nasazení na lince s cestujícími testována jeho efektivnost a
spolehlivost. Pro tento účel poskytl dodavatel, společnost Solaris Bus
& Coach S.A., elektrobus dopravci na leasing. 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
7.2.2014
Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na
lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy
na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu
SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna
2014 byl slavnostně zahájen
evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy
systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní
unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou
demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické
autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských
měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a
jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně
Řím). 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst 
17.1.2014
Anglické město Milton Keynes, o němž
jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických
vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně
zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 

|