Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou
pohánět i elektrobus
31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí.
Pohonnou jednotku běžného Leafu tvoří synchronní
elektromotor o maximálním výkonu 80 kW. Jako zdroj energie slouží 30kWh
trakční baterie.
Tři tyto pohonné jednotky – motory a trakční baterie –
jsou zabudovány do autobusu Yoka ECO Bus (viz foto) spolu s trakčním
invertorem, rovněž od automobilky Nissan. Nissan pro jejich využití v
autobuse rovněž vyvinul a vyrobil speciální převodovku a poskytuje
projektu potřebnou technickou součinnost.
Projekt předpokládá, že využitím komponent vyráběných
pro elektromobily v relativně ve velkých sériích by se mohly výrazně
snížit pořizovací náklady elektrobusu. Ty dnes činí zhruba dvoj- až
trojnásobek klasického dieselového autobusu. Hlavní příčinou tohoto
významného rozdílu, který je překážkou finanční návratnosti elektrobusů
i při nižších provozních nákladech oproti dieselům, je právě malá
ekonomie z rozsahu.
Testování elektrobusu Yoka ECO Bus v reálných podmínkách
městského provozu se předpokládá od února 2018.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Nissan
Další informace zde 
Přečtěte si také:
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. 
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
8.1.2018 Belgické
hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní
provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických
midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
15.12.2017 Německé
město Braunschweig
je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční
nabíjení je
používána technologie Bombardier
PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
10.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP.
Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To
začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|