Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v
provozu
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
Elektrobus Aptis (viz foto) má délku 12 m, dodávaný ve
dvou- nebo třídveřovém provedení. Na první pohled zaujmou čtyři
řiditelná kola v rozích karoserie. Toto řešení umožní mnohem lepší
manévrovatelnost, než u tradičně konstruovaných autobusů – oproti nim
potřebuje v zatáčkách k manévrování o čtvrtinu plochy méně (viz
nákres níže), což může být v husté městské zástavbě klíčová přednost. 
Prostor uvnitř autobusu se přitom uvolní v celé své
nízkopodlažní ploše 20 m2 pro cestující. Výsledkem je přepravní
kapacita 95 cestujících s místem pro čtyři kočárky a dva vozíčkáře (viz
foto). Pro ty, kteří si chtějí cestování elektrobusem užít, nabízí
posezení u zadního vyklenutého okna (viz foto níže). 
Elektrobus pohání motor o maximálním výkonu 180 kW.
Kapacitu trakčních baterií, nacházejících se na střeše,
výrobce neudává, nicméně uvádí dojezd na jedno nabití až 200 km.
Zároveň nabízí několik způsobů nabíjení: Vedle tradičního nočního
nabíjení ze zásuvky je k dispozici průběžné dobíjení spodní konzolí
Alstom SRS, nebo
„obráceným pantografem“, pravděpodobně podle standardu OppCharge.
Výrobce se zaměřuje i na celkovou ekonomiku provozu
elektrobusu. Jak uvádí, jeho konstrukce využívá tramvajové komponenty s
životností 20 let a jeho celoživotní náklady (total cost of ownership –
TCO) jsou předpokládány srovnatelné s dieselovými autobusy, k čemuž
vede zejména nízká spotřeba energie a redukované náklady na údržbu.
Aptis se oficiálně předvedl odborné veřejnosti v říjnu
2017 na evropském veletrhu Busworld, kde získal ocenění za inovativní
řešení.
První prototyp Aptis ve dvoudveřové verzi byl již
testován v pravidelném provozu v Paříži, Lyonu, Štrasburku a v Belgii.
Poslední testovací provoz proběhl v první polovině ledna 2018 na lince
82 metropolitní dopravy Aix-Marseille-Provence.
Druhý, třídveřový prototyp Aptis je od září 2017
testován po dobu jednoho roku na lince 23 městské dopravy v pařížském
regionu mezi Vélizy a Versailles, provozované dopravcem Keolis.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto a
nákres © Alstom
Další informace zde a také zde 


Přečtěte si také:
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
15.12.2017 Německé
město Braunschweig
je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční
nabíjení je
používána technologie Bombardier
PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
16.11.2017 Jak již bylo
dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti
elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou
dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním
českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. 
15.11.2017
Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo
velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují
malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca
30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých
elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus &
Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro
nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. 
10.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP.
Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 
2.11.2017
Parky elektrobusů v evropských a dalších světových
městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To
začíná klást nároky
nejen na průběžné dobíjení, při
němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá
řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny
elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika
hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu
2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii
HVC-Overnight Charging. 
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu
Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a
další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. 
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|