Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu

18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu.

Elektrobus Aptis (viz foto) má délku 12 m, dodávaný ve dvou- nebo třídveřovém provedení. Na první pohled zaujmou čtyři řiditelná kola v rozích karoserie. Toto řešení umožní mnohem lepší manévrovatelnost, než u tradičně konstruovaných autobusů – oproti nim potřebuje v zatáčkách k manévrování o čtvrtinu plochy méně (viz nákres níže), což může být v husté městské zástavbě klíčová přednost.

Prostor uvnitř autobusu se přitom uvolní v celé své nízkopodlažní ploše 20 m2 pro cestující. Výsledkem je přepravní kapacita 95 cestujících s místem pro čtyři kočárky a dva vozíčkáře (viz foto). Pro ty, kteří si chtějí cestování elektrobusem užít, nabízí posezení u zadního vyklenutého okna (viz foto níže). 

Elektrobus pohání motor o maximálním výkonu 180 kW.

Kapacitu trakčních baterií, nacházejících se na střeše, výrobce neudává, nicméně uvádí dojezd na jedno nabití až 200 km. Zároveň nabízí několik způsobů nabíjení: Vedle tradičního nočního nabíjení ze zásuvky je k dispozici průběžné dobíjení spodní konzolí Alstom SRS, nebo „obráceným pantografem“, pravděpodobně podle standardu OppCharge.

Výrobce se zaměřuje i na celkovou ekonomiku provozu elektrobusu. Jak uvádí, jeho konstrukce využívá tramvajové komponenty s životností 20 let a jeho celoživotní náklady (total cost of ownership – TCO) jsou předpokládány srovnatelné s dieselovými autobusy, k čemuž vede zejména nízká spotřeba energie a redukované náklady na údržbu.  

Aptis se oficiálně předvedl odborné veřejnosti v říjnu 2017 na evropském veletrhu Busworld, kde získal ocenění za inovativní řešení.

První prototyp Aptis ve dvoudveřové verzi byl již testován v pravidelném provozu v Paříži, Lyonu, Štrasburku a v Belgii. Poslední testovací provoz proběhl v první polovině ledna 2018 na lince 82 metropolitní dopravy Aix-Marseille-Provence.

Druhý, třídveřový prototyp Aptis je od září 2017 testován po dobu jednoho roku na lince 23 městské dopravy v pařížském regionu mezi Vélizy a Versailles, provozované dopravcem Keolis.

redakce Smartcityvpraxi.cz 

Foto a nákres © Alstom

Další informace zde a také zde


Přečtěte si také:

Brusel dále rozvíjí elektrobusy

8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz

15.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři. 


Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“

23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 


3ČSAD v Hranicích na Moravě od listopadu 2017 plně elektricky

16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním dopravcem, je plně elektrifikovaná. 


62 malých elektrobusů VDL MidCity Electric pro dopravu v regionu Noord-Holland Noord

15.11.2017 Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca 30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. 


Německé železnice provozují v Bad Birnbachu autonomní elektrický minibus

10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní „třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné – viz zpráva UITP. Od posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou v tomto případě německé státní dráhy DB. 


Město Nantes bude provozovat 24m elektrobusy s průběžným dobíjením ABB TOSA

7.11.2017 Systém „bleskového dobíjení“ ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013. Mohlo by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 


ABB HVC-Overnight Charging: řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů

2.11.2017 Parky elektrobusů v evropských a dalších světových městech postupně rostou a z jednotek vozidel se stávají desítky. To začíná klást nároky nejen na průběžné dobíjení, při němž elektrobusy přijíždějí k nabíjení postupně a samo nabíjení trvá řádově minuty, ale také na noční dobíjení, kdy se mají nabít všechny elektrobusy během provozní přestávky nižšími výkony po dobu několika hodin. Jako odpověď na tento problém představila společnost ABB v říjnu 2017 na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku svoji technologii HVC-Overnight Charging. 


Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 


Projekt ZeEUS o financování elektrobusů v Evropě: roztříštěné zdroje, podpora výzkumu nepomůže bez podpory investic

13.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu ušetřené externality 


Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu

16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. 


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services