Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují
demonstrační provoz
28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017.
Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m
nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících
a stojících). Elektrobusy v Münsteru používají pohonný systém ZAwheel
od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové
vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW,
pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie
slouží trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh.
Pro průběžné dobíjení byl v Münsteru nejprve používán
systém robotického ramene, které se automaticky vysouvá z nabíjecí
stanice, umístěné ve střeše čekárny pro cestující na konečné zastávce,
a zasune se z boku do kontejneru na střeše vozidla (viz foto pravo). Tato
technologie byla individuálně vyvinuta ústavem IFAS (Institute for
Fluid Power Drives and Controls). V září 2016 byl tento systém nahrazen
sériovým řešením se čtyřpólovou pantografovou konzolí typu Schunk (viz
foto níže). Nabíjecí stanice tohoto typu je instalována na konečné stanici
a průběžné dobíjení výkonem až 500 kW trvá cca 5 minut.
![](obrazky/338-Schunk.jpg)
Dobíjení Schunk
Elektrobusy se kromě toho nabíjejí přes noc pomalým
dobíjením ze zásuvky po dobu cca 3 hodin.
Pět těchto elektrobusů provozovaných městským dopravcem
Stadtwerke Münster bylo v rámci demonstračního provozu nasazeno na
lince 14 dlouhé 11 km a obsluhující centrum města a příměstskou oblast
s převážně plochým terénem. Elektrobusy byly v provozu v průměru 16
hodin denně a za tuto dobu najezdily zhruba 150 km průměrnou cestovní
rychlostí 14 km/h. Každý den tyto elektrobusy přepravily cca 5 tisíc
cestujících. ![](obrazky/338-VDLCiteaE.jpg)
Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric
Jako hlavní zkušenosti z tohoto demonstračního provozu
uvádí dopravce následující poznatky:
• Elektrobusy jsou
pozitivně přijímány ze strany cestujících, řidičů i obyvatel města.
• Zásadním prvkem pro
spolehlivost provozu elektrobusů je nabíjecí infrastruktura.
• Většina zaznamenaných
technických problémů byla důsledkem chyb při provozování elektrobusů
nebo běžných závad na vozidle, spíše než závad na elektrickém pohonu.
• Důvěru řidičů v
elektrické autobusy během provozu v reálných podmínkách posílí podpora
zkušeného instruktora.
• Integrace elektrobusů do
parku dieselových autobusů vyžaduje čas.
Výměna individuální technologie u průběžného dobíjení za
sériovou kromě toho ukazuje i na další poznatek, který vychází najevo u
řady provozů elektrobusů (včetně například naší Plzně):
Spolehlivosti provozu přispívá co největší využívání odzkoušených
sériových řešení, spíše než hledání „vlastní cesty“.
Vyhodnocením demonstračního provozu v rámci projektu
ZeEUS elektrobusy v Münsteru rozhodně nekončí. Stadtwerke Münster
připravuje od roku 2018 provoz dvou palivočlánkových autobusů s
dojezdem na jedno naplnění nádrže přes 400 km. Stávající park
bateriových elektrobusů se kromě toho rozšíří o pět dalších elektrobusů
VDL s kapacitou trakčních baterií zvýšenou na 180 kWh kvůli větší
flexibilitě provozního nasazení, které budou využívat současnou
infrastrukturu pro průběžné dobíjení. K pohonu bude u těchto
elektrobusů využíván centrální motor Siemens, což sníží udržovací
náklady.
Závěrem lze dodat, že přes nesporně užitečné poznatky z
projektu ZeEUS dnes už v řadě případů trh předbíhá zkušební provozy.
Jak patrno ze závěrů konference
Elektrické autobusy pro město VI, v celém světě
je dnes provozováno téměř 350 tisíc elektrických autobusů, z toho v
Evropě cca 1300. Evropský trh elektrických autobusů přitom prožívá
doslova „velký třesk“, při kterém více než 30 dodavatelů nabízí celkem
více než 80 typů elektrických autobusů.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
ZeEUS, VDL Bus & Coach a Stadtwerke Münster
Další informace zde a také zde ![](obrazky/338-photo.jpg)
Přečtěte si také:
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. ![](../sablona/vice3.gif)
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. ![](../sablona/vice3.gif)
31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. ![](../sablona/vice3.gif)
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. ![](../sablona/vice3.gif)
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. ![](../sablona/vice3.gif)
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. ![](../sablona/vice3.gif)
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. ![](../sablona/vice3.gif)
31.10.2017 Elektrobusy
Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a
profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu.
Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017
představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové
řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy
použití. ![](../sablona/vice3.gif)
26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|