Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus o přepravní kapacitě 80 cestujících (sedících a stojících). Elektrobusy v Münsteru používají pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety výkonu 113 kW, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Jako zásobník energie slouží trakční baterie o kapacitě 62,5 kWh. Pro průběžné dobíjení byl v Münsteru nejprve používán systém robotického ramene, které se automaticky vysouvá z nabíjecí stanice, umístěné ve střeše čekárny pro cestující na konečné zastávce, a zasune se z boku do kontejneru na střeše vozidla (viz foto pravo). Tato technologie byla individuálně vyvinuta ústavem IFAS (Institute for Fluid Power Drives and Controls). V září 2016 byl tento systém nahrazen sériovým řešením se čtyřpólovou pantografovou konzolí typu Schunk (viz foto níže). Nabíjecí stanice tohoto typu je instalována na konečné stanici a průběžné dobíjení výkonem až 500 kW trvá cca 5 minut. Dobíjení SchunkElektrobusy se kromě toho nabíjejí přes noc pomalým dobíjením ze zásuvky po dobu cca 3 hodin. Pět těchto elektrobusů provozovaných městským dopravcem Stadtwerke Münster bylo v rámci demonstračního provozu nasazeno na lince 14 dlouhé 11 km a obsluhující centrum města a příměstskou oblast s převážně plochým terénem. Elektrobusy byly v provozu v průměru 16 hodin denně a za tuto dobu najezdily zhruba 150 km průměrnou cestovní rychlostí 14 km/h. Každý den tyto elektrobusy přepravily cca 5 tisíc cestujících. Elektrobus VDL Citea SLF-120 ElectricJako hlavní zkušenosti z tohoto demonstračního provozu uvádí dopravce následující poznatky: • Elektrobusy jsou pozitivně přijímány ze strany cestujících, řidičů i obyvatel města. • Zásadním prvkem pro spolehlivost provozu elektrobusů je nabíjecí infrastruktura. • Většina zaznamenaných technických problémů byla důsledkem chyb při provozování elektrobusů nebo běžných závad na vozidle, spíše než závad na elektrickém pohonu. • Důvěru řidičů v elektrické autobusy během provozu v reálných podmínkách posílí podpora zkušeného instruktora. • Integrace elektrobusů do parku dieselových autobusů vyžaduje čas. Výměna individuální technologie u průběžného dobíjení za sériovou kromě toho ukazuje i na další poznatek, který vychází najevo u řady provozů elektrobusů (včetně například naší Plzně): Spolehlivosti provozu přispívá co největší využívání odzkoušených sériových řešení, spíše než hledání „vlastní cesty“. Vyhodnocením demonstračního provozu v rámci projektu ZeEUS elektrobusy v Münsteru rozhodně nekončí. Stadtwerke Münster připravuje od roku 2018 provoz dvou palivočlánkových autobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže přes 400 km. Stávající park bateriových elektrobusů se kromě toho rozšíří o pět dalších elektrobusů VDL s kapacitou trakčních baterií zvýšenou na 180 kWh kvůli větší flexibilitě provozního nasazení, které budou využívat současnou infrastrukturu pro průběžné dobíjení. K pohonu bude u těchto elektrobusů využíván centrální motor Siemens, což sníží udržovací náklady. Závěrem lze dodat, že přes nesporně užitečné poznatky z projektu ZeEUS dnes už v řadě případů trh předbíhá zkušební provozy. Jak patrno ze závěrů konference Elektrické autobusy pro město VI, v celém světě je dnes provozováno téměř 350 tisíc elektrických autobusů, z toho v Evropě cca 1300. Evropský trh elektrických autobusů přitom prožívá doslova „velký třesk“, při kterém více než 30 dodavatelů nabízí celkem více než 80 typů elektrických autobusů. redakce Smartcityvpraxi.cz Foto © ZeEUS, VDL Bus & Coach a Stadtwerke Münster Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. Brusel dále rozvíjí elektrobusy8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude Van Hool26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení), na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů Proterra. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|