Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Palivočlánková elektrická vozidla mají v EU perspektivu a podporu1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. Mezi účastníky diskuse byli kromě něj například ředitel pro klimatické změny, energie a ekologické politiky německého ministerstva dopravy, viceprezident Evropské komise odpovědný za dopravu, vrchní ředitel palivočlánkových technologií společnosti Daimler, viceprezident a ředitel společnosti Hyundai Motor Europe nebo viceprezident společnosti Air Liquide pro pokrokový business a technologie. Účastníci této vrcholové diskuse se shodli na následujících závěrech ohledně současného stavu a vývoje palivočlánkových vozidel:Palivočlánkové a vodíkové technologie jsou připraveny pro trh a představují ideální cestu k čisté dopravě v Evropě. Pro vybudování dostupné celoevropské vodíkové infrastruktury je nezbytné, aby dále fungovala veřejně soukromá partnerství v tomto oboru, zahrnující mimo jiné automobilové výrobce a plynárenské společnosti. Evropský automobilový průmysl, největší na světě, je přitom hlavním nositelem inovací, do nichž investuje v průměru ročně 20 mld. € v podobě výdajů na výzkum a vývoj. Evropa se nyní musí rozhodnout, zda chce být vedoucí silou při přechodu na čistou dopravu a zajistit související hospodářský růst a zaměstnanost nebo zda chce pouze následovat jiné globální vůdce v této oblasti. Imperativem je známost palivočlánkových technologií u široké veřejnosti. V diskusi kromě toho zazněly i některé další důležité informace o situaci a trendech:Palivočlánková vozidla již jezdí po silnicích. Jsou bezpečná a připravená k rozšíření na trhy. Jejich dojezdová vzdálenost je přitom srovnatelná s vozidly vybavenými spalovacími motory, na rozdíl od nich jsou však bezemisní a tichá. Náklady nezbytné celoevropské vodíkové infrastruktury mohou být pětkrát nižší než náklady dobíjecí infrastruktury pro akumulátorová vozidla a plug-in hybridy. Náklady klesly za posledních deset let v průměru o 25 % ročně. Předpokládá se, že náklady na palivočlánkové systémy pro vozidla klesnou do roku 2020 o 90 %. Jedinou významnou překážkou úspěšného nástupu palivočlánkových vozidel ve všech zemích EU je chybějící dostatečná vodíková infrastruktura. Některé země, zejména Německo, Velká Británie, skandinávské státy, Nizozemí, Francie nebo Itálie, v tomto směru vyvíjejí značné úsilí. Toto úsilí je nutno strategicky koordinovat a dát mu účinnou politickou podporu. Zatímco tedy v ČR jsou palivočlánkové technologie i mezi odborníky na dopravu a elektrotechniku stále považovány za spíše okrajovou záležitost, ve vedoucích zemích EU mají značnou podporu. Synergicky přitom působí potřeba snižování emisí v ovzduší, provozní vlastnosti palivočlánkových vozidel srovnatelné se spalovacími motory i inovační a v neposlední řadě také finanční potenciál velkých průmyslových společností zapojených do těchto technologií. Otázkou je, jak na tyto celoevropské trendy zareaguje česká politika, průmysl a odborná i spotřebitelská veřejnost. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: Vodíková plnicí stanice v Neratovicích, archiv redakce Další informace zde Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne kritická pro cenu vozidla19.11.2013 Britský odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku palivových článků otiskl začátkem listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového vozidla je velmi malý První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. UK H2Mobility: nové internetové stránky pro palivočlánková vozidla ve V. Británii9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září 2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel ve Velké Británii do roku 2030. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Globální normy pro vozidla s palivovými články28.6.2013 Jak oznámilo renomované japonské obchodní zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. Metanolové palivové články: renesance pro budoucnost?14.5.2013 Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují i CO2 a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá, že tyto články prožívají svoji renesanci. Výrobci automobilů: společné palivové články30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|