Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne
kritická pro cenu vozidla
19.11.2013
Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků, s nímž naše redakce spolupracuje, otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý – vysoká cena těchto vozidel je dána především
jejich téměř kusovou výrobou, a tedy velmi nízkou ekonomií z rozsahu.
Z analýzy dále vyjímáme pro naše čtenáře některé
zajímavé podrobnosti.

Jak
názorně ukazuje obrázek, platina představuje z různých materiálů
prozatím nejaktivnější a nejstabilnější materiál pro chemickou reakci
na katodě nízkoteplotního palivového článku
s protonvýměnnou membránou (PEM), používaného pro mobilní aplikace.
Jiné materiály se dosud neukázaly pro daný účel stejně vhodné.
Zároveň
je snaha snižovat obsah platiny v palivových článcích na nezbytné
minimum, k čemuž napomáhá rozvoj nanotechnologií. Za posledních deset
let poklesl obsah platiny používaný v palivových článcích o cca 80 %.
Cena platiny na světových trzích přitom po předchozím nárůstu poklesla
za poslední dva roky o cca 20 %.
U nejnovějších palivočlánkových
vozidel Toyota (viz
článek zde)
představuje použitých 30 g platiny méně než 3 % předpokládané ceny
vozidla. Platina tedy představuje nikoli bezvýznamný, ale zdaleka ne
kritický prvek v celkové ceně palivočlánkového vozidla. I u dřívějších
vozidel s vyšším obsahem platiny v palivových článcích tvoří její cena
přibližně jednotlivá procenta jejich celkových výrobních nákladů. V
této souvislosti je užitečné vědět i to, že platina se používá také ve
filtrech pro dieselové motory. Její množství je u srovnatelných vozidel
cca čtyř- až pětinásobné – tedy vyšší než u palivových článků, ale ne
řádově.
Za doposud vysokou cenou palivočlánkových vozidel tedy
nelze hledat výhradně nebo především obsah platiny na elektrodách
palivových článků, ale zejména jejich prakticky kusovou, nebo nanejvýš
malosériovou výrobu. Ta neumožňuje využít ekonomii z rozsahu způsobem,
na jaký jsme zvyklí u velkosériové výroby standardních vozidel. Jak
však ukazuje výše uvedený vůz Toyota, se zvyšujícím se počtem
vyráběných kusů se i jejich cena začne přibližovat konvenčním vozidlům. redakce Proelektrotechniky.cz,
s využitím článku: The Cost of Platinum in Fuel Cell Electric Vehicles,
autor Dan Carter
Obrázek:
FuelCellToday
Plné znění článku zde Přečtěte si také další články o palivočlánkových technologiích v našich rubrikách Obnovitelné zdroje, Inteligentní budovy a Elektromobilita:
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
22.11.2013
Pod označením Upp začala v polovině listopadu
vyrábět britská společnost Intelligent Energy, specializovaná na
palivočlánkové a další energetické technologie, přenosný palivový
článek pro dobíjení elektronických zařízení přes USB port. Zařízení
obsahuje palivový článek chlazený vzduchem spolu s nízkotlakovou
vodíkovou cartridge schopnou opakovaného plnění. 
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. 

|