Rozšířená realita usnadňuje údržbu lokomotiv
22.5.2015
Fenomén „rozšířené reality“ je známý především z
oblasti digitálních her a jiných zábavních produktů. Může však být
velmi užitečný v průmyslu a službách pro zefektivnění údržby strojů a
zařízení. Názorně to předvedla společnost Siemens v květnu 2015 na
veletrhu Transport Logistic v Mnichově při demonstraci informační
podpory údržby svých lokomotiv Vectron, pracující právě na bázi
rozšířené reality.
Rozšířená realita (anglicky augmented reality) je obecně
označení používané pro reálný obraz světa, který je doplněný o objekty
a zobrazení vytvořené pomocí počítače. Obraz budovy, stroje nebo jiného
objektu nasnímaný fotoaparátem v tabletu nebo v mobilním telefonu je
zde doplněn o digitální prvky, například další informace nebo
dokumentace ke snímanému objektu. Je to umožněno speciální aplikací,
která detekuje snímanou scénu včetně informací o aktuální lokalizaci
kamery a na jejich základě umístí do snímaného obrazu doplňující
informace – například text, obrázky, dvou- nebo trojrozměrné objekty
(včetně animovaných), případně zvuky nebo filmové klipy.
Stejně tak může například vyvolat naprogramovanou akci.
V případě zmíněného podpůrného systému pro údržbu
lokomotiv umožňuje takováto aplikace technikům prostřednictvím aplikace
na tabletu využít ethernetovou síť, která je na každé lokomotivě
Vectron k dispozici, pro šifrovaný přístup k informačnímu serveru
Siemens. Významně se tím usnadní diagnostické procedury nebo rutinní
revize lokomotivy a jejích součástí. Například při namíření kamery
tabletu na podvozek se na jeho obrazovce vyvolají CAD výkresy dvojkolí
a pokyny, jak upravit nebo vyměnit tlumič natáčení. Podle Siemense by
tímto způsobem mohly být okamžitě k dispozici i tisíce stran údržbových
manuálů, stejně jako například historie údržby a veškeré detaily o
případných modifikacích u dané konkrétní lokomotivy.
Oficiální testování této informační technologie by mělo
začít v říjnu 2015. Jednou z předpokládaných možností jejího komerčního
využití je nabízet ji jako součást údržbových služeb Siemens, a to již
do začátku roku 2016.
Rychlé propojení technika v terénu s „back office“ je
jednou z příležitostí, jak zrychlit a zefektivnit údržbu. Tento fenomén
se vyskytuje u rozmanitých produktů pro podporu údržby, například u
ručního testovacího zařízení GE Mentor EM,
o němž jsme na našem portále informovali v dubnu 2014.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec 
10.4.2015 Navigační systémy pro
běžné využití, například v
silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému
GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich
použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto
stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS
(location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako
„elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela
zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých
komplexech 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
25.2.2015 O evropském projektu
iCity jsme na našem portále psali
již v červnu 2014 v souvislosti s rozvojem konceptu smart city v
Barceloně.
Jedním z jeho hlavních výstupů je informační platforma iCity. Ke svému
rozvoji používá tato platforma i veřejné soutěže pro vývojáře aplikací.

27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt
Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 
24.4.2014
Společnost General Electric představila v polovině
dubna 2014 odborné veřejnosti pod obchodním názvem GE Mentor EM ruční
elektromagnetické testovací zařízení, které významně usnadňuje práci
technikům při inspekcích. Toto zařízení využívá tzv. vířivých proudů,
indukovaných ve výrobku magnetickým polem. Diskontinuita ve sledovaném
materiálu mění intenzitu a průběh tohoto proudu, a tím ukazuje vady v
materiálu. 

|