Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Rozšířená realita usnadňuje údržbu lokomotiv22.5.2015 Fenomén „rozšířené reality“ je známý především z oblasti digitálních her a jiných zábavních produktů. Může však být velmi užitečný v průmyslu a službách pro zefektivnění údržby strojů a zařízení. Názorně to předvedla společnost Siemens v květnu 2015 na veletrhu Transport Logistic v Mnichově při demonstraci informační podpory údržby svých lokomotiv Vectron, pracující právě na bázi rozšířené reality. Rozšířená realita (anglicky augmented reality) je obecně označení používané pro reálný obraz světa, který je doplněný o objekty a zobrazení vytvořené pomocí počítače. Obraz budovy, stroje nebo jiného objektu nasnímaný fotoaparátem v tabletu nebo v mobilním telefonu je zde doplněn o digitální prvky, například další informace nebo dokumentace ke snímanému objektu. Je to umožněno speciální aplikací, která detekuje snímanou scénu včetně informací o aktuální lokalizaci kamery a na jejich základě umístí do snímaného obrazu doplňující informace – například text, obrázky, dvou- nebo trojrozměrné objekty (včetně animovaných), případně zvuky nebo filmové klipy. Stejně tak může například vyvolat naprogramovanou akci. V případě zmíněného podpůrného systému pro údržbu lokomotiv umožňuje takováto aplikace technikům prostřednictvím aplikace na tabletu využít ethernetovou síť, která je na každé lokomotivě Vectron k dispozici, pro šifrovaný přístup k informačnímu serveru Siemens. Významně se tím usnadní diagnostické procedury nebo rutinní revize lokomotivy a jejích součástí. Například při namíření kamery tabletu na podvozek se na jeho obrazovce vyvolají CAD výkresy dvojkolí a pokyny, jak upravit nebo vyměnit tlumič natáčení. Podle Siemense by tímto způsobem mohly být okamžitě k dispozici i tisíce stran údržbových manuálů, stejně jako například historie údržby a veškeré detaily o případných modifikacích u dané konkrétní lokomotivy. Oficiální testování této informační technologie by mělo začít v říjnu 2015. Jednou z předpokládaných možností jejího komerčního využití je nabízet ji jako součást údržbových služeb Siemens, a to již do začátku roku 2016. Rychlé propojení technika v terénu s „back office“ je jednou z příležitostí, jak zrychlit a zefektivnit údržbu. Tento fenomén se vyskytuje u rozmanitých produktů pro podporu údržby, například u ručního testovacího zařízení GE Mentor EM, o němž jsme na našem portále informovali v dubnu 2014. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:Inteligentní železniční nákladní vozy: cesta k zefektivnění logistiky15.5.2015 Zboží přepravované v nákladních vlacích často absolvuje velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování, které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a zefektivnit tak celkový logistický řetězec Výzkumný projekt FIONA: základ pro systémy navigace v budovách10.4.2015 Navigační systémy pro běžné využití, například v silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS (location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako „elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých komplexech Spaghetti Open Data: projekt iCity přibližuje datovou základnu smart city Bologna široké veřejnosti27.3.2015 Evropský projekt iCity na podporu konceptu smart city, který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015 významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu otevřených dat pro užití širokou veřejností. Pilotní projekt inteligentních parkovacích systémů podpoří koncept smart city16.3.2015 Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. Smart city Malaga: důraz na smart grid a inovativní e-mobilitu19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city ve španělském městě Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu 2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga, jeho významné úspěchy. Projekt iCity: rozvoji konceptu smart city pomáhá soutěž pro vývojáře IT aplikací25.2.2015 O evropském projektu iCity jsme na našem portále psali již v červnu 2014 v souvislosti s rozvojem konceptu smart city v Barceloně. Jedním z jeho hlavních výstupů je informační platforma iCity. Ke svému rozvoji používá tato platforma i veřejné soutěže pro vývojáře aplikací. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Projekt Yokohama Smart City zkoumá optimální řízení poptávky po elektřině15.7.2014 V období od července do září 2014 probíhá v rámci projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil. obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích subsystémů GE Mentor EM: ruční elektromagnetické testovací zařízení usnadňuje práci technikům24.4.2014 Společnost General Electric představila v polovině dubna 2014 odborné veřejnosti pod obchodním názvem GE Mentor EM ruční elektromagnetické testovací zařízení, které významně usnadňuje práci technikům při inspekcích. Toto zařízení využívá tzv. vířivých proudů, indukovaných ve výrobku magnetickým polem. Diskontinuita ve sledovaném materiálu mění intenzitu a průběh tohoto proudu, a tím ukazuje vady v materiálu. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|