Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Inteligentní železniční nákladní vozy: cesta k zefektivnění logistiky15.5.2015 Zboží přepravované v nákladních vlacích často absolvuje velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování, které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a zefektivnit tak celkový logistický řetězec, jehož je železniční nákladní doprava součástí. Hardwarové a softwarové řešení pro takovéto „inteligentní“ nákladní vozy představila společnost Bosch v květnu 2015 na veletrhu dopravní logistiky v německém Mnichově. V takovémto inteligentním nákladním voze snímají senzory přesnou polohu vozu pomocí systému GPS, teplotu v ložném prostoru, vibrace apod., jak názorně ukazuje schéma na obrázku. Získaná data jsou automaticky přenášena do serveru a vyhodnocována. Jakmile jsou tato data integrována do uceleného informačního systému, lze v reálném čase například efektivněji plánovat nákladní dopravu a využívat kapacitu vozů a řídit předchozí a následující procesy v logistickém řetězci. Informační systém kromě toho sleduje proběhy vozů v kilometrech, což spolu s informacemi o stavu vozů a podmínkách jejich používání umožňuje jejich správcům lépe plánovat údržbu. ZVĚTŠIT OBRÁZEKVybavovat železniční nákladní vozy senzorovou technikou je obecně velmi obtížné, především s ohledem na drsné podmínky, jako je špína, prach, vibrace, nárazy, výkyvy teplot a jiné klimatické vlivy apod. Robustní zařízení firmy Bosch, které těmto požadavkům vyhovuje, váží pouhých 700 g. Skládá se z hardware, používaného tímto výrobcem pro automobilovou techniku a zahrnujícího výše uvedené senzory. Toto vozové hardware je doplněno přenosovým zařízením, které předává po internetu získaná data do serveru, kde jsou vyhodnocována, zobrazována na datovém portálu a integrována do řízení podnikových procesů u uživatele. Protože jsou tyto senzory používány u stávajících nákladních vagónů, jsou doplněny vlastním zdrojem energie – integrovanou baterií s životností podle výrobce až 6 let. Celé zařízení lze rovněž začlenit již při výrobě do nových nákladních vozů. Takovýmto „inteligentním“ zařízením byly poprvé vybaveny vagóny švýcarského železničního nákladního dopravce SBB Cargo v únoru 2015. Získaná data byla využita k vývoji sériově dodávaného systému, jehož uvedení na trh se předpokládá koncem roku 2015. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce proelektrotechniky.cz Obrázek © Robert Bosch GmbH Přečtěte si také:Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. Northern Line: další CBTC v londýnském metru19.11.2014 Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line (první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce 1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se dvěma stanicemi. Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. XJ 2000: nové vybavení vysokorychlostních vlaků pro švédské železnice29.1.2014 Elektrické vlaky s naklápěcími vozovými skříněmi, označované jako XJ 2000 (dříve X 2000), slouží již od roku 1990 švédským železnicím (SJ) pro dálkovou přepravu cestujících rychlostí více než 200 km/h. Kromě počítačově řízeného systému naklápění vozů, které umožní zvýšit rychlost oproti konvenčním vlakům až o 40 % i bez dodatečných úprav na obloukovitých švédských tratích, jsou tyto soupravy vybaveny také systémem automatického řízení. SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. New York: automatizace příměstských železnic ve velkém rozsahu28.11.2013 Dva světoví konkurenti v oboru automatizace železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan Transportation Authority (MTA). Automatizovaná železnice pro nákladní dopravu v Mosambiku11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912 kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km ATACS: Japonská verze M2M řízení vlaků v Tokiu17.10.2013 ATACS (Advanced Train Administration & Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|