Inteligentní železniční nákladní vozy: cesta k
zefektivnění logistiky
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec, jehož je železniční
nákladní doprava součástí. Hardwarové a softwarové řešení pro takovéto
„inteligentní“ nákladní vozy představila společnost Bosch v květnu 2015
na veletrhu dopravní logistiky v německém Mnichově.
V takovémto inteligentním nákladním voze snímají senzory
přesnou polohu vozu pomocí systému GPS, teplotu v ložném prostoru,
vibrace apod., jak názorně ukazuje schéma na obrázku. Získaná data jsou
automaticky přenášena do serveru a vyhodnocována. Jakmile jsou tato
data integrována do uceleného informačního systému, lze v reálném čase
například efektivněji plánovat nákladní dopravu a využívat kapacitu
vozů a řídit předchozí a následující procesy v logistickém řetězci.
Informační systém kromě toho sleduje proběhy vozů v kilometrech, což
spolu s informacemi o stavu vozů a podmínkách jejich používání umožňuje
jejich správcům lépe plánovat údržbu.

Vybavovat železniční nákladní vozy senzorovou technikou
je obecně velmi obtížné, především s ohledem na drsné podmínky, jako je
špína, prach, vibrace, nárazy, výkyvy teplot a jiné klimatické vlivy
apod. Robustní zařízení firmy Bosch, které těmto požadavkům vyhovuje,
váží pouhých 700 g. Skládá se z hardware, používaného tímto výrobcem
pro automobilovou techniku a zahrnujícího výše uvedené senzory. Toto
vozové hardware je doplněno přenosovým zařízením, které předává po
internetu získaná data do serveru, kde jsou vyhodnocována, zobrazována
na datovém portálu a integrována do řízení podnikových procesů u
uživatele. Protože jsou tyto senzory používány u stávajících nákladních
vagónů, jsou doplněny vlastním zdrojem energie – integrovanou baterií s
životností podle výrobce až 6 let. Celé zařízení lze rovněž začlenit
již při výrobě do nových nákladních vozů.
Takovýmto „inteligentním“ zařízením byly poprvé vybaveny
vagóny švýcarského železničního nákladního dopravce SBB Cargo v únoru
2015. Získaná data byla využita k vývoji sériově dodávaného systému,
jehož uvedení na trh se předpokládá koncem roku 2015.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
Robert Bosch GmbH
Další informace zde
Přečtěte si také:
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
29.1.2014
Elektrické vlaky s naklápěcími vozovými skříněmi,
označované jako XJ 2000 (dříve X 2000), slouží již od roku 1990
švédským železnicím (SJ) pro dálkovou přepravu cestujících rychlostí
více než 200 km/h. Kromě počítačově řízeného systému naklápění vozů,
které umožní zvýšit rychlost oproti konvenčním vlakům až o 40 % i bez
dodatečných úprav na obloukovitých švédských tratích, jsou tyto
soupravy vybaveny také systémem automatického řízení. 
13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický
provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku
2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem
CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci
55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním
automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od
nejaponského dodavatele. 
28.11.2013
Dva světoví konkurenti v oboru automatizace
železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili
ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na
automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií
Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan
Transportation Authority (MTA). 
11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens
svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně
automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912
kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží
k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena
zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii
tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|