Staniční kamery detekují opilost cestujících pro
zvýšení bezpečnosti provozu
21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě Ósaka,
provozované společností JR West.
Kamerový systém (viz schéma) je naprogramován tak, aby
rozpoznal určité znaky a vzorce možného chování cestujícího v opilosti,
jako je vrávorání, spaní na lavičkách nebo déletrvající přítomnost u
hrany nástupiště. Účelem kamerového systému tedy není osobně
identifikovat opilého cestujícího, nýbrž detekovat možné riziko nehody
a včas upozornit personál, aby situaci vyřešil. 
Studie, kterou provedla JR West na základě sledování
záznamů z průmyslové televize na nástupištích od roku 2012, například
ukázala, že v 60 % případů srážky opilého cestujícího s vlakem tento
cestující vykročil bez rozmyšlení přímo z lavičky do kolejí. Dalším
zkoušeným preventivním opatřením proto například bylo umístění laviček
ve stanici Shin-Osaka tak, aby byly odvráceny od kolejiště.
JR West předpokládá rozšíření kamerové technologie pro
detekci opilosti cestujících i na další nádraží.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
JR West
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.7.2015 Jedním
projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem portále
průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho
hlavním výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující
široký veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených
dat. V červnu 2015 byla široké veřejnosti představena
systémová architektura této informační platformy, jako pokračování
první oficiální prezentace na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. 
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily veřejnost v
polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120 mil. €
do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který
umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s
informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by
tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech
Francie. 
6.5.2014 V
hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. 
15.5.2015
Zboží přepravované v nákladních vlacích často
absolvuje
velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a
je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování,
které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů
snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do
informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a
zefektivnit tak celkový logistický řetězec 
20.4.2015 Pro lidi s omezenou schopností pohybu jsou i nejběžnější
cesty po městě plné nečekaných a nezřídka nepřekonatelných překážek. V
rámci konceptu smart city jim vychází vstříc aplikace Mobility4All,
která na konci března 2015 zvítězila v soutěži o nejlepší aplikaci
využívající data z platformy iCity Platform. Ta je jedním z výstupů
evropského projektu iCity
na podporu
konceptu smart city, který na našem portále průběžně sledujeme. 
10.4.2015 Navigační systémy pro
běžné využití, například v
silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému
GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich
použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto
stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS
(location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako
„elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela
zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých
komplexech 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
25.2.2015 O evropském projektu
iCity jsme na našem portále psali
již v červnu 2014 v souvislosti s rozvojem konceptu smart city v
Barceloně.
Jedním z jeho hlavních výstupů je informační platforma iCity. Ke svému
rozvoji používá tato platforma i veřejné soutěže pro vývojáře aplikací.

27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt
Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 

|