Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
5G pro průmysl: Siemens představil v Hannoveru svůj 5G ekosystém1.7.2022 Síť 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na předchozí standard 4G. Významnou oblastí s potenciálem využití 5G sítí je průmyslová automatizace. Příkladem je 5G ekosystém společnosti Siemens, který byl odborné veřejnosti představen na letošním Hannoverském veletrhu. Hlavním přínosem 5G je významné, přibližně desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti až na 20 Gbit/s a latence (zpoždění mezi požadavkem na provedení akce a okamžikem, kdy je tento požadavek zpracován) pod 1 milisekundu (ms). Kromě obsloužení více zařízení současně to umožňuje také využívání nových technologií náročných na objem přenášených dat. Siemens vyvíjí vlastní 5G ekosystém, který zahrnuje 5G infrastrukturu pro soukromé 5G sítě a koncová zařízení. Infrastruktura 5G se stále vyvíjí a bude k dispozici v roce 2023. Siemens představil na Hannoverském veletrhu přenos Profinet IO paketů prostřednictvím privátní sítě 5G. Ta umožňuje přenášet data v reálném čase v případě průmyslových aplikací. Lze to díky přenosové technologii VXLAN (Virtual Extensible LAN) ve směrovačích a bezpečnostních zařízeních Siemens Scalance 5G. S modelem Scalance MUM853-1 představuje Siemens na veletrhu svůj průmyslový 5G router pro rozvaděče. Fungování je zřejmé ze schématu na obrázku. Zařízení propojuje místní průmyslové aplikace s veřejnými mobilními sítěmi 5G a 4G (LTE). Pomocí routeru lze prostřednictvím veřejné mobilní sítě s vysokou přenosovou rychlostí vzdáleně monitorovat a udržovat provozy, stroje, řídicí jednotky a další průmyslová zařízení. Kromě toho lze zařízení integrovat do soukromých sítí 5G. Scalance MUM853-1 tak umožňuje využití nejmodernějších aplikací, jako jsou mobilní roboty ve výrobě nebo autonomní vozíky v logistice. Součástí VXLAN je protokol Profinet IO, který se přenáší na Layer 2 do paketů na Layer 3, což umožňuje jejich přenos přes hranice sítě. Protože komunikace na Layer 2 nyní probíhá prostřednictvím 5G sítě, může centrální řídicí jednotka komunikovat s decentralizovanými I/O moduly na mobilních zařízeních, jako jsou například automaticky řízené vozíky (AGV), a to prostřednictvím sítě Profinet v soukromé 5G síti. Jednotlivé AGV pak nemusí využívat žádné místní řízení. Tím se šetří náklady a snižují nároky na údržbu. redakce Proelektrotechniky.cz a Siemens Obrázky © Siemens Přečtěte si také:Trh veřejných služeb: jak se neztratit v novém a spletitém prostředí1.7.2022 Jste výrobce inovativních technologií nebo dodavatelé služeb s bohatými zkušenostmi z trhu soukromého podnikání, které nyní hodláte dále zúročit na trhu veřejných služeb? Pak mám pro Vás dvě zprávy. Ta špatná je, že ve veřejných službách je, oproti trhu soukromého podnikání, všechno úplně jinak a mnohem složitější. Ta dobrá je, že vás umíme naučit, jak tomuto trhu porozumět tak, abyste i na něm uspěli. Věda, průmysl i služby: Evropská centra pro digitální inovace pomohou rozvíjet malé a střední podniky28.6.2022 K rozvoji a transformaci především malých a středních podniků mají sloužit Evropská centra pro digitální inovace. Pět kandidátů nominovaných Českou republikou uspělo v evropské výzvě Programu Digitální Evropa, jehož cílem je vybudování sítě těchto center. Veřejnost o tom byla informována v polovině června 2022. Hlavním koordinátorem tohoto programu je Ministerstvo průmyslu a obchodu. Do průmyslového pole: Decentralizace spínaných zdrojů jako trend a příležitost v automatizaci13.6.2022 Stále více provozovatelů systémů se obrací k decentralizovaným zdrojům napájení. Koneckonců nabízejí významné výhody včetně kratších instalačních časů, komplexní diagnostiky skrze IO-Link a umožňují mnohem menší rozvaděč s nižšími nároky na chlazení. Vyšší výkon, miniaturizace a požadavky na chlazení – dosud klasický konflikt cílů v elektrotechnice, který byl vyřešen díky chytrým konceptům. Automatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 3D tisk betonu umožní zefektivnit budování větrných turbín28.4.2022 Aditivní výroba neboli 3D tisk nachází stále více uplatnění v rozmanitých odvětvích výroby. Zpočátku se používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů však 3D tisk stále více slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků. S postupem technologií se zároveň zvětšují rozměry součástí vyráběných touto technologií i spektrum používaných materiálů, k nimž nyní patří také stavební beton. Rozhodla dopravní infrastruktura: nadnárodní společnost bude mít své centrum robotiky u ostravského letiště27.4.2022 V polovině dubna 2022 zahájilo svoji činnost robotické centrum ABB v areálu OSTRAVA AIRPORT MULTIMODAL PARK (OAMP) v Mošnově. Celková investice přesahuje 300 mil. Kč a znamená zpočátku tvorbu přibližně 120 kvalifikovaných pracovních míst. Jednou z důležitých podmínek volby ABB byl i budovaný terminál kombinované nákladní dopravy v OAMP. Svařování elektronovým paprskem (EBW): důležitý milník k výrobě malých modulárních jaderných reaktorů22.4.2022 Přivést malé modulární jaderné reaktory od konstrukčních nákresů a experimentálních zařízení do komerční nabídky znamená mimo jiné vyvinout metody, které by při jejich výrobě umožňovaly přiměřeně vysokou produktivitu práce. Důležitým milníkem v této oblasti se udál na konci března 2022, kdy společnost Sheffield Forgemasters svařila elektronovým paprskem dva díly malého atomového reaktoru britské společnosti Rolls-Royce silné 200 mm. Digitální projektování mění zažitou praxi v chemickém průmyslu31.3.2022 Digitální transformace již dávno není doménou projektů firem z automobilového průmyslu. Výhody v digitálním návrhu projektu, rychlé vzdálené výměně připomínek i využívání předdefinovaných maker umí docenit i projekty v chemickém průmyslu. Samozřejmě za přispění produktů a služeb společnosti EPLAN. CIMPLICITY 2022 pomáhá vizualizovat a řídit automatizované průmyslové procesy28.3.2022 Koncem února 2022 byl odborné veřejnosti prezentován software pro rozhraní mezi výrobními technologiemi a jejich lidskou obsluhou (HMI/SCADA) pod názvem CIMPLICITY 2022 od GE Digital ze skupiny General Electric. Tento nástroj (viz foto) poskytuje věrnou vizualizaci a řízení ve struktuře klient/server od jednotlivých strojů po průmyslové závody rozprostřené po celém světě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|