Elektromobilita ve městech jako nedílná součást SUMP
16.9.2016 Plánem udržitelné městské mobility (anglická zkratka
SUMP podle Sustainable Urban Mobility Plan) rozumíme strategický plán,
určený k uspokojování potřeb mobility osob a organizací ve městech a
jejich okolí za účelem zlepšování kvality života. Je to rovněž důležitý
nástroj pro realizaci konceptu smart city. Plánování a
realizace rozvoje elektromobility ve městech by měly být zapojeny do
těchto plánů. Vysvětlení a doporučení k tomu podává dokument CIVITAS
Insight „E-mobility: Make it happen through SUMPs!“, tedy „E-mobilita:
zrealizujte ji pomocí SUMP!“, zpracovaný pod hlavičkou evropské
iniciativy CIVITAS, který byl publikován v září 2016.
Dokument konstatuje, že v evropských městech se doprava
podílí na veškeré spotřebě energie v průměru 30 %, z toho 80 % připadá
na osobní a nákladní automobily. Jednou z cest, jak zlepšit tuto
situaci, je elektrifikace individuální a hromadné dopravy ve městech.
Tato elektrifikace by měla tvořit dílčí strategii v rámci SUMP.
Dokument CIVITAS Insight k tomu doporučuje neopomenout
čtyři základní prvky:
• zahrnutí všech
zainteresovaných osob a organizací – tedy zejména občanů, dopravců,
výrobců a energetických společností – a vedení rozhovorů s nimi,
• definování cílů a vizí,
tedy jednoduše nejen „bude tu elektromobilita“, ale především „k čemu
nám tu bude a jak bude realizována“,
• definování „balíčků“
konkrétních opatření, které by měly mj. zajistit rovnováhu mezi
propagací a rozvojem elektrické městské dopravy a individuální
elektromobility,
• vyhodnocování, tedy
zpětná vazba, jak konkrétně zavádění elektrických dopravních prostředků
a jejich infrastruktury změnilo městskou mobilitu.
Konkrétní opatření při zavádění elektromobility ve
městech jsou uplatňována v kontextu celkového plánování městské
mobility. To se týká zejména následujících oblastí:
• podpora poklesu
celkového objemu dopravy, například využíváním sdílených vozidel (car
sharing elektromobilů),
• podpora alternativních
druhů dopravy (například používání elektrických kol),
• snižování emisí u
firemních vozidel v městské správě a v soukromých firmách nákupem
elektromobilů a plug-in hybridních vozidel,
• soulad strategie
elektromobility a strategie dopravy v klidu, tedy parkování, tak aby
umožnilo elektromobilům lepší průjezd ulicemi a poskytlo příležitosti k
nabíjení.
Jedním z úspěšných příkladů, které tento CIVITAS Insight
uvádí, je německý Stuttgart. Mezi jeho opatření pro podporu
elektromobility patří například bezplatné parkování elektromobilů a
plug-in hybridních automobilů na všech veřejných parkovištích na
základě zvláštního povolení vydaného městem. Město také podporuje
bezemisní městskou logistiku pomocí užitkových elektromobilů a
nákladních elektrokol. Městské organizace stále více využívají
elektromobily a město si zřídilo zvláštní fond na financování jejich
vyšší ceny. Městský dopravce používá diesel-hybridní autobusy. Město
také od roku 2016 rozvíjí akční plán na podporu elektrických taxi
zahrnující příspěvky na jejich nákup a síť rychlonabíjecích stanic
určených pouze pro vozy taxi.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
2.9.2016 Podle
publikovaných zpráv z Evropy a USA jsou ideální
cílovou skupinou pro nákup elektromobilů organizace. Mezi hlavní
uváděné důvody patří hromadný nákup vozidel, centralizované
tankování/nabíjení a omezený počet rozhodujících osob. To koresponduje
se statistikami prodeje elektromobilů, podle nichž je většina určena
pro veřejné organizace a soukromé společnosti.
Konference Efektivní elektromobilita v organizacích aneb Jak
účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů se koná v úterý 4. října 2016 od 9 hodin,
v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10.
Program konference a více informací naleznete zde
29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
19.8.2016 Londýn je
jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast,
které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace
o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů.
Vedle otevřených dat z oblasti dopravy,
která dnes využívá
kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor
dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další
novinkou 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
3.6.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city. 
5.5.2016 Dopravní
prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart
city. 
18.4.2016 Pod
názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes
v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city.
V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru
iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat
podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v
každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš
Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu,
s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše
dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově
univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se
zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle
koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a
konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal
nabývat další dimenzi. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|