Elektrobusy na linkách BB v Praze: úspěšných 60 000 km
v alternativním obchodním modelu
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. ![](obrazky/60-Ebusarriva1.jpg)
Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový autobus délky 9
790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm. Má kapacitu 26 míst k sezení a
43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu invalidního
vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektrickým motorem o
maximálním výkonu 180 kW (nominální výkon 120 kW). Jako zásobník
energie slouží 180 článků lithium-iontových trakčních baterií o celkové
kapacitě 172 kWh. Na jedno nabití ujede elektrobus 130–150 km.
Elektrobusy provozuje společnost Arriva Praha a spadají
do garáží v pražských Vršovicích, kde je pro ně zřízena dobíjecí
stanice. Každý pracovní den jezdí na linkách BB1 a BB2, přes noc se
nabíjejí. Každý vůz najede na lince v pracovní den kolem 100 km,
přičemž z garáží na Budějovickou, kde linky začínají, jsou to cca čtyři
kilometry. Každý z elektrobusů denně přepraví kolem 1 800 cestujících
během 50 jízd.
Zajímavý je „alternativní“ obchodní model, který je u
těchto linek využíván:
Elektrobusy, každý v ceně přes 9 milionů korun, byly
pořízeny bez dotací nebo bankovních nástrojů. Arriva dodává na základě
smlouvy pro PASSERINVEST GROUP smluvní přepravu za cenových podmínek,
které Arrivě pokryjí provozní náklady, investici a zisk. Náklady na
tuto přepravu pak PASSERINVEST uhradí a dále rozpustí mezi nájemce BB
Centra podle klíče, jímž je velikost pronajaté plochy.
Nasazení prvních bezplatných elektrických autobusů do
provozu pražské hromadné dopravy je společným projektem developerské a
investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní
společnosti ARRIVA, kterým chtějí přispět ke zlepšení životního
prostředí a snížení dopravního hluku v BB Centru a okolí.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto © ČEZ ![](obrazky/60-Ebusarriva3.jpg)
Přečtěte si také:
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů). ![](../sablona/vice3.gif)
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. ![](../sablona/vice3.gif)
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. ![](../sablona/vice3.gif)
8.6.2017 Přeprava
cestujících na letištních plochách je
specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit
přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po
krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou
spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky
autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský
Schipol.
Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak
ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku
června 2017.![](../sablona/vice3.gif)
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL
Citea SLFA-180 Electric provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. ![](../sablona/vice3.gif)
23.5.2017 V rámci
evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015
v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené
elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají
trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z
troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz
naše studie
„E-mobilita v MHD“),
nýbrž pro
uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu
byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. ![](../sablona/vice3.gif)
19.5.2017 V anglickém
městě Milton Keynes bylo na linku MHD
nasazeno během roku 2014 osm
elektrických midibusů s průběžným
indukčním dobíjením. Jak byla v
květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od
té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících.
Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský
výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu
StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5
m. ![](../sablona/vice3.gif)
24.4.2017 Systém
standardizovaného průběžného dobíjení elektrobusů
OppCharge, jehož evropskými průkopníky jsou především elektrotechnické
skupiny ABB a Siemens, získává dalšího významného dodavatele. Ve
švédském Göteborgu, kde jsou již instalovány nabíjecí stanice od
společností Siemens a ABB, přibyla v dubnu 2017 další, tentokrát od
nizozemského výrobce Heliox. Jeho partnerem v tomto projektu je výrobce
autobusů Volvo. ![](../sablona/vice3.gif)
4.4.2017 V poslední
březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a
jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této
akce. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým
městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart
city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně
interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
21.2.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra.
Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace ![](../sablona/vice3.gif)
10.2.2017 Od
února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|