Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Pod obchodním názvem Hype funguje v Paříži park palivočlánkových taxi již od roku 2015. Jde o vůbec první park palivočlánkových taxi na světě. Jeho provozovatelem je společnost STEP (Société du Taxi Electrique Parisien) v partnerství s plynárenským koncernem Air Liquide. Air Liquide ve spolupráci s provozovatelem pařížských letišť Groupe ADP rovněž vybudovalo zmíněnou plnicí stanici na letišti Orly, za finanční podpory EU prostřednictvím Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU). Další dvě veřejné vodíkové plnicí stanice v oblasti Paříže plánuje Air Liquide zprovoznit v roce 2018 – jednu poblíž Versailles a jednu na letišti Charles de Gaulle. Taxi Hype provozuje přes 50 palivočlánkových vozů a jeho park se rychle rozrůstá. V roce 2020 předpokládá provozovat až 600 vozidel. Základem parku je osvědčený typ Hyundai ix35. Vůz pohání palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 24kW lithium-polymerové baterie. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti až 160 km/h a nastartuje i v pětadvacetistupňových mrazech. V roce 2017 se jeho park rozšířil také o vozy Toyota Mirai. Základem pohonu tohoto vozidla je systém Toyota Hybrid Synergy Drive, známý například z hybridních vozů Toyota Prius. Vlastní pohon v jeho nejnovější verzi obstarává synchronní střídavý elektromotor o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková jednotka o výkonu 100 kW. Doplňuje jej nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah. Prakticky dosažitelný dojezd na jedno naplnění nádrže udává provozovatel u obou vozidel cca 500 km, přičemž vlastní tankování vodíkem trvá cca 3 – 5 minut. Palivočlánkové taxi Hype si lze objednat přes aplikaci, která je k dispozici na jeho internetových stránkách zde. To, co zní v českých podmínkách jako pouhá vize, je tedy v Paříži realitou. Nemusí to však zůstat vize navždy. Palivočlánková elektromobilita je nedílnou součástí Národního akčního plánu čisté mobility. Na základě zpracovaných studií se u nás předpokládá do roku 2025 vybudování dvanácti vodíkových plnicích stanic. Třeba se jedné z nich časem dočkáme i na letišti Václava Havla v Praze. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © EHA Přečtěte si také:Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 20172.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde. Americký řetězec Walmart ve spolupráci s výrobcem Plug Power rozšiřuje park palivočlánkových manipulačních vozíků23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě. Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc, specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní Americe. Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii „E-mobilita v MHD“. Jak bylo oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových autobusů typu American Fuel Cell Bus se nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského výrobce New Flyer. Palivočlánkové vlaky v Německu blíže pravidelnému provozu, testovány budou ve Velimi23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven – Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické „těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. Consulting Services: Naše odborné službyIng. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz a www.proelektrotechniky.cz a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla, vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na konferencích, portálech). Smart city: příklady projektů a užitečných technologiíKoncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava, logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice „Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí nebo hodlají podílet. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|