Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Paříž chystá palivočlánková taxi11.12.2015 Po Londýně, který již provozuje palivočlánková taxi v provedení tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi Electrique Parisien). Pro provoz pařížských palivočlánkových taxíků se předpokládá nejprve nákup vozů Hyundai ix35. Vůz pohání palivový článek o výkonu 100 kW. Přebytečná elektrická energie je ukládána do 24kW lithium-polymerové baterie. Dvě nádrže na vodík o celkové kapacitě 5,64 kg plynu umožní automobilu ujet 588 km. Vůz může podle výrobce dosáhnout rychlosti až 160 km/h a nastartuje i v pětadvacetistupňových mrazech. Tyto vozy mají za sebou již velmi úspěšný provoz v různých městech Evropy. Například v Kodani používají patnáct těchto vozidel různé veřejné instituce. Během tří sledovaných měsíců najela všechna tato vozidla celkem 47 000 km (čili cca 3,1 tis. km na jedno vozidlo) a spotřebovala dohromady 920 kg vodíku. Jejich nádrže byly naplněny celkem 284krát. Znamená to tedy městskou spotřebu necelé 2 kg/100 km, což je energeticky ekvivalentní cca pěti litrům nafty, ovšem zcela bez lokálních emisí. Park pařížských palivočlánkových taxi by se měl dále rozšiřovat na sedmdesát vozů během roku a dále postupně až na několik set. Vodíková plnicí stanice pro tyto vozy bude umístěna v ulici Cours Albert Ier, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma. Další stanice by měly následovat. Nezůstane tak u současných pěti, které se nyní ve Francii nacházejí, z toho jedna na předměstí Paříže. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Přečtěte si také:Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. Užitkové elektromobily Renault s palivovými články: ucelený balíček služeb pro britské organizace25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který palivočlánkové technologie významně podporuje. Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 201520.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. Elektrobus v Bruggách: indukční dobíjení využívá energetickou síť pro tramvaj11.11.2015 Indukční dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně používajících nabíjecí systém Bombardier PRIMOVE 200, byl v polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů v Drážďanech je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické síti. Ekova Electron: nový český elektrobus se představuje10.11.2015 V listopadu 2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový český elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova), který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické podrobnosti. ABB a Microsoft: umělá inteligence zefektivní provoz nabíjecích stanic pro elektromobily4.11.2015 O tom, že nabíjecí stanice pro elektrická vozidla od společnosti ABB mohou mezi sebou komunikovat po ethernetu, jsme na našem portále nedávno psali v souvislosti s provozem průběžně dobíjených elektrobusů v Lucemburku. Nedlouho poté, koncem října 2015, oznámily společnosti ABB a Microsoft Corp., že celosvětově uvedou na trh novou platformu rychlonabíjecích služeb pro elektrická vozidla. Smart city Písek: Schneider Electric rozvíjí partnerství s městem2.11.2015 Písek, historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel, je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city. V červenci 2015 město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu, Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider Electric Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v přípravě23.10.2015 Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční, kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě. Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový palivový článek. Projekt American Fuel Cell Bus: palivočlánkový autobus dvakrát energeticky úspornější než CNG12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Ballard a CSR Sifang: škodovácké tramvaje v Číně budou poháněny palivovými články9.10.2015 Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových technologií Ballard. Hydrogen Mini Grid: první kompaktní větrná vodíková plnicí stanice ve Velké Británii6.10.2015 Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí, které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především Německo, Francie a Velká Británie. Významným příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého vodíku. Ballard nabízí nové typy palivočlánkových jednotek pro mobilní aplikace2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard netřeba našim čtenářům dlouze představovat. Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. Skládka odpadů pohání palivočlánkové manipulační vozíky v americkém závodě BMW15.9.2015 Energetické využití odpadů je jednou z důležitých oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015 závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá, je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|