FD ČVUT: řízení dopravního provozu v reálných podmínkách24.4.2013 Studenti Fakulty dopravní ČVUT mají od nynějška příležitost si sami
zkusit řízení železničního provozu v reálných podmínkách, jak při
běžných, tak při mimořádných situacích. Díky tomu budou moci také nová
zabezpečovací zařízení sami navrhovat. Umožní jim to nový dopravní sál
fakulty, který 23. dubna 2013 oficiálně otevřel děkan FD ČVUT prof. Dr.
Ing. Miroslav Svítek v přítomnosti důležitých představitelů ČVUT a
odvětví dopravy, mezi nimiž nechyběli ani rektor ČVUT, ředitel
strategie MD ČR, generální ředitel Českých drah nebo generální ředitel
AŽD Praha. ![](obrazky/11-DispecinkOK.JPG)
Dispečerské pracoviště
Dopravní sál tvoří modelové kolejiště, které se skládá z hlavní trati a
vedlejší trati. Na kolejiště jsou napojeny různé, v reálu používané
typy staničních a traťových zabezpečovacích zařízení. Pro řízení
provozu ve stanicích je k dispozici mimo jiné reléové zabezpečovací
zařízení, elektromechanické zabezpečovací zařízení, ale také
elektronické stavědlo zkonstruované studenty dopravní fakulty v rámci
bakalářské práce nebo dálková obsluha všech stanic z dispečerského
pracoviště s možností přepnutí vybrané stanice na místní obsluhu.
Traťový provoz je zabezpečen automatickým blokem na hlavní trati a
hradly na vedlejší trati. Kolejiště umožní i nejmodernější zabezpečení
traťového provozu systémem ETCS až po úroveň 3. Do budoucna je též
uvažováno se zřízením simulátoru stanoviště strojvedoucího včetně
mobilní části zmíněného ETCS. Podrobnější informace k vybavení dopravního sálu FD ČVUT jsou k
dispozici zde ![](obrazky/11-Trenazerlet.JPG)
Letový simulátor
Není to však jen železniční provoz, se kterým se mohou studenti FD ČVUT
seznámit v reálných podmínkách. V Ústavu letecké dopravy fakulty
dopravní funguje také letový simulátor, sloužící výuce profesionálních
pilotů. Hostům slavnostního otevření dopravního sálu zde byl předveden
start dopravního letadla z letiště Praha pohledem z pilotní kabiny.
Ústav letecké dopravy umožňuje také nácvik řízení letového provozu s
reálnými daty, pouze opožděnými z důvodu bezpečnosti. Podrobnější
informace naleznete zde
Na Fakultě dopravní ČVUT funguje i simulátor jízdy automobilu s
nejrůznějšími proměnlivými podmínkami. Jedním ze záměrů fakulty je
využít jej například při spolupráci se státními orgány pro zkoumání
vlivu různých používaných léčiv na reakce řidičů a bezpečnost jízdy. Na
vybavení dopravního sálu ostatních představených simulátorů se aktivně
podíleli studenti Fakulty dopravní v rámci svých výzkumých a vývojových
projektů.
Jak vidět, absolventi dopravní fakulty ČVUT mají příležitost být pro
svoji práci vybaveni nejen teoretickými znalostmi, ale i množstvím
praktických dovedností. Jako jedna z mála škol tak dopravní fakulta
ČVUT spojuje technické, provozní a manažerské znalosti a dovednosti,
které si lze osvojit v reálných podmínkách.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: redakce Proelektrotechniky.cz
Více o fakultě zde Přečtěte si:
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst ![](../sablona/vice3.gif)
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. ![](../sablona/vice3.gif)
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. ![](../sablona/vice3.gif)
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě ![](../sablona/vice3.gif)
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. ![](../sablona/vice3.gif)
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně ![](../sablona/vice3.gif)
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|