Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Inteligentní výhybka pro železnici

4.7.2013 Pracovníci českého vývojového a prototypového centra společnosti Siemens vyvinuli bezdrátovou inteligentní výhybku pro železnici, která komunikuje s centrálním systémem a ostatními výhybkami v kolejišti. Například po přejezdu vlaku výhybka pošle druhé zprávu a automaticky ji přestaví podle toho, ze které koleje se k ní vlak blíží. Výhybku je možné také propojit s počítadlem náprav, které umožňuje určit počet vagonů i rychlost projíždějícího vlaku. Propojením inteligentních výhybek se výrazně zefektivní řízení celého seřazovacího kolejiště – operátoři mají přehled o poloze všech výhybek, pohybu a rychlosti vlaků, jejich délce i počtu náprav a o postavení vlakové cesty, včetně případných chyb.

Jelikož v sobě výhybka integruje veškerou potřebnou elektroniku – od napájecího zdroje, přes řídicí systém a záložní baterii až po samotné řízení motorů výhybky, nevyžaduje kromě napájecího kabelu instalaci žádných dalších provozních prvků. Jedna z největších výhod zařízení však spočívá v široké škále možností nastavování vlakové cesty. Kromě bezdrátového nastavení pomocí centrálního systému je vlakovou cestu možno stavět také manuálně prostřednictvím ovládacích prvků na zařízení. Díky bezdrátovým technologiím může výhybku ovládat i přímo strojvedoucí – buď pomocí panelu umístěného na stožáru vedle kolejí, na který lze dosáhnout přímo z lokomotivy, nebo tabletem či chytrým telefonem s aplikací, jež umožňuje nastavení výhybky bez nutnosti zastavit vlak.

Siemens, redakčně upraveno

Foto: Siemens

Více informací zde

Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy:

SelTrac na JRE: první zahraniční automatizace železnic na japonském trhu

13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku 2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci 55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od nejaponského dodavatele. 


New York: automatizace příměstských železnic ve velkém rozsahu

28.11.2013 Dva světoví konkurenti v oboru automatizace železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan Transportation Authority (MTA).  


Automatizovaná železnice pro nákladní dopravu v Mosambiku

11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912 kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control)  


Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati

5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km 


NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků

4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy


UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě

24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. 

 


ATACS: Japonská verze M2M řízení vlaků v Tokiu

17.10.2013 ATACS (Advanced Train Administration & Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu

7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě. 


Nová CBTC v evropských metropolích

26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz. 


Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD

14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

 


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services