![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Na co dát pozor při výběru dodavatele fotovoltaiky? |
Projekt DRIVE C2X se chýlí k závěru
Architekturu systému DRIVE C2X ukazuje obrázek dole. Tvoří ji tří hlavní prvky: Prvním z nich je vozidlo vybavené hardware pro výměnu dat mezi vozidly a mezi vozidly a silničním zařízením podle standardů IEEE 802.11p a UMTS. Systém je propojen s palubní sítí pro sběr dat o vozidle, která si vozidla navzájem vyměňují. Data jsou rovněž přenášena pomocí internetu do centrální řídicí jednotky. Druhým je silniční infrastruktura DRIVE C2X, která přenáší na vozidla pokyny pro řízení dopravního provozu (odpovídající dopravnímu značení nebo světelné signalizaci) a funguje též jako přenosová stanice pro komunikaci v síti. Podobně jako vozidlové hardware umí tato infrastruktura komunikovat po internetu s řídicí jednotkou. Třetím je centrální řídicí jednotka. Tuto roli může hrát například centrální dopravní dispečink, dispečink vozového parku apod. Centrální řídicí jednotka si vyměňuje informace s vozidly a se silniční infrastrukturou. Architektura systému DRIVE C2XTestování v rámci DRIVE C2X sleduje výměnu informací mezi vozidly pro zajištění bezpečnosti a mezi vozidly a pevnou infrastrukturou pro řízení provozu z pohledu řidičů v běžném provozu. Jejich výsledky by měly být podkladem pro postupné uvádění takovýchto systémů na běžný trh. Systémy v rámci DRIVE C2X jsou vytvářeny a testovány podle společné evropské architektury pro kooperativní řídicí systémy definované evropským projektem COMeSafety, zaměřeným na standardizaci kooperativních inteligentních dopravních systémů. Tím je zaručen soulad s připravovanými evropskými standardy pro ITS. Výsledky DRIVE C2X tak budou dlouhodobě platné pro vývoj příslušných systémů i pro rozhodování v průmyslu a na úrovni veřejné správy. Hlavním důrazem na standardizaci se také liší od všech předchozích projektů tohoto typu. Testy v reálném provozu jsou prováděny v šesti různých evropských zemích s rozmanitými klimatickými podmínkami a kulturním prostředím: Španělsko, Itálie, Francie, Německo, Nizozemí, Švédsko a Finsko. Projektové konsorcium tvoří celkem 11 významných zástupců světového automobilového průmyslu, 8 výrobců elektroniky, 3 společnosti vyvíjející SW, jedna dopravně inženýrská společnost, 17 výzkumných pracovišť, 5 provozovatelů silnic a dálnic a 4 standardizační a jiné instituce. Celkový rozpočet tohoto projektu, trvajícího celkem 42 měsíců, činí 18,6 mil. €, z toho 12,4 mil. € příspěvek ze 7. rámcového programu EU. Projekt DRIVE C2X představuje další důležitý krok k postupné automatizaci v silničním provozu s využitím nejnovějších poznatků ICT a ITS. Jak nicméně patrno, v silničním provozu s velkým množstvím náhodných vlivů mají řídicí a zabezpečovací systémy využívající komunikaci mezi technologickými zařízeními stále ještě daleko k běžnému užívání. Tím se významně liší od kolejové dopravy, kde zabezpečovací systémy využívající obousměrnou komunikaci mezi vozidly a pevnou infrastrukturou (například systémy CBTC) k řízení jízdy vozidla zcela bez zásahu člověka jsou, zejména na městských rychlodrahách, již mnoho let běžnou praxí. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: archiv redakce, obrázek © DRIVE C2X
Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes
Testování automatického řízení automobilu na německých silnicích
Automatické řízení automobilů: realita blízké budoucnosti
Inteligentní silnice v Kalifornii![]() ![]() CBTC pro automatický dopravní systém PRT ve West Virginia University
Metro v Panama City: CBTC ve Střední Americe
Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti
Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování
Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|