Inteligentní silnice v Kalifornii
12.12.2012 Je
známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s
rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo
rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho
pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat
mnohem větší rozestup mezi vozidly.
V nedávné době se na University of California v Berkeley
vynořila
myšlenka zvětšit propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude
nahrazen automatickým zařízením, které bude udržovat směr a konstantní
vzdálenost od předchozího vozidla. Ze skupiny vozidel v daném okamžiku
jedoucích stejným směrem se vytvoří virtuální vlak (kolona) s
minimálními vzdálenostmi mezi vozidly a vedoucímu vozidlu budou
poskytnuty veškeré informace potřebné pro rozhodování o rychlosti a
směru jízdy celé kolony.
Na nejnižší úrovni funguje regulační vrstva, která se
skládá z
regulátoru pro udržování směru a regulátoru pro udržení rychlosti
vozidla, zachovávajícího konstantní vzdálenost mezi jednotlivými členy
kolony. Zde je možné použít vybavení uvažované pro „inteligentní“
automobil. Směr je udržován pomocí virtuální „koleje“, tvořené
permanentními magnety umístěnými 1,2 m od sebe v povrchové vrstvě
vozovky. Jde o neodymové keramické magnety vlepené do předvrtaných děr.
Střídáním polarity jednotlivých magnetů může být vytvořen binární kód
informující o měnících se vlastnostech silnice. Jako snímač se používá
magnetometr. Vytvoření takovéto virtuální koleje je tedy velmi levné a
nenáročné. Regulátor udržující směr je navržen jako klasický lineární
stavový regulátor, jehož zisk se programově mění podle rychlosti
vozidla, nebo se používá nelineární fuzzy regulátor. Výstupním členem
je servomotor, který dodává přídavný moment k volantu (přídavný moment
lze ručním řízením přemoci, což je chápáno jako signál k opuštění pruhu
s automatickým řízením).
Regulátor rychlosti využívá radarové měření vzdálenosti
od předchozího
vozidla a jeho výstupy jsou žádaná hodnota rychlosti pro elektronický
regulátor otáček motoru (předpokládá se, že vozidla mají automatickou
převodovku) a žádaná hodnota brzdicího momentu pro elektronický
regulátor brzdicího momentu, který se poněkud liší od klasických ABS.
Regulátor rychlosti je vzhledem k výrazně nelineárním vlastnostem
brzdového systému navržen jako nelineární (tzv. sliding mode).
Uplatněním tohoto principu v praxi se zabývá
multidisciplinární program
Partners for Advanced Transportation TecHnology (PATH) řízený ústavem
Institute of Transportation Studies v rámci University of California
spolu s městskou dopravní organizací Caltrans. V srpnu 2012 provedla
řízený experiment se třemi autobusy, v režimech přesného zastavení
autobusu u zastávky, automatické jízdy autobusu ve vodicím pruhu a při
automatickém přejíždění z pruhu do pruhu a automatické jízdy autobusů v
koloně. Experiment ve všech těchto režimech byl velmi úspěšný, přičemž
v koloně jely autobusy od sebe ve vzdálenosti 15 m. To názorně
demonstrovalo možnosti, které tato technologie má pro zvýšení kapacity
přepravy v dopravních špičkách při zachování všech požadavků na
bezpečnost provozu.
Většina technických problémů spojených s realizací
automatické dálnice
je v zásadě vyřešena. Rychlému nástupu této techniky brání spíše
legislativní problémy než problémy technické či ekonomické. V každém
případě bude vzhledem k rozsahu automobilové dopravy návrh a budování
automatických dálnic a rozvoj inteligentních automobilů zaměstnávat
nemalý počet odborníků na řídicí techniku.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: California PATH Více informací najdete zde Přečtěte si také:
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
28.5.2014 Oficiální prezentací výsledků ve dnech 16. – 17.
července 2014 v Berlíně vrcholí evropský výzkumný projekt DRIVE C2X,
zaměřený na testování systémů automatické jízdy silničních vozidel v
reálných podmínkách. Tento projekt kombinuje komunikaci mezi vozidly
(C2C) a mezi vozidly a pevnou technologickou infrastrukturou u silnice
a v řídicím zázemí (C2I). 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
8.5.2013
Jako další krok k praktickému uplatnění technologií
pro automatické řízení automobilů (viz článek Automatické řízení
automobilů: realita blízké budoucnosti v rubrice Automatizace dopravy)
přikročila společnost Bosch k ověřovacím testům v provozu na německých
dálnicích. 
10.4.2013
Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport
v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do
provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover)
typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem
PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací
technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. 
11.1.2013 Dílčí
elektronické systémy nabízející pomoc řidičům
automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například
systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před
dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších
letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních
zácpách ...->
|