Northern Line: další CBTC v londýnském metru
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. Práce začnou v roce 2015 a zprovoznění celého
prodloužení je plánováno na rok 2020.
Linka Northern Line včetně jejího prodloužení bude
vybavena řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC
typu Thales Seltrac, který je používán na mnoha systémech městských
drah po celém světě (naposledy jsme o něm psali v souvislosti s
monorailem v brazilském Sao Paulu).
V Londýně je instalován také na linkách Jubilee Line a Piccadilly Line
i na bezobslužné lehké železnici Docklands Light Rail.
Northern Line je tímto systémem postupně vybavována a jeho zprovozněním
se od letošního prosince předpokládá 20% nárůst provozní kapacity. Celá
Northern Line by tak měla v roce 2020 umožnit provoz až 30 vlaků za
hodinu, tedy v dvouminutovém intervalu.
Technologií CBTC od jiného dodavatele (Bombardier) jsou
postupně vybavovány i další linky londýnského metra, viz článek Nová
CBTC v evropských metropolích.
Zajímavý je zdroj financování projektu prodloužení
Northern Line, jehož celkový rozpočet je odhadován na cca 1 mil. liber
(cca 35 mil. Kč). Předpokládá se, že celou tuto částku pokryje během 25
let nárůst daní ze související komerční zóny, která zde vznikne v roce
2016.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také
další články z rubriky Automatizace dopravy:
7.11.2014
Pařížské metro patří k průkopníkům bezobslužného
provozu
v Evropě. 9 km dlouhá linka 14, nazývaná též METEOR (Métro Est Ouest
Rapide – rychlé východo-západní metro), zde funguje jako bezobslužná
již od roku 1998. Podobně jako u čtyř dalších linek pařížského metra
jsou zde provozovány vlaky na pneumatikách. Prodloužení této linky
směrem na východ bude zabezpečeno a řízeno pomocí systému CBTC.
To bylo v říjnu
2014 zadáno opět společnosti Siemens 
2.10.2014
Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s
konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a
vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi
a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
3.7.2014
Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
5.6.2014
Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na
lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP)
typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
5.11.2013 Tunel Marmaray,
železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|