Automobil Audi D7 bez řidiče ze San Francisca do Las
Vegas
12.1.2015 Na začátku ledna 2015 proběhla v USA pozoruhodná
demonstrace automatizační techniky pro osobní automobily. Prototypové
vozidlo Audi A7 ujelo v provozu bez řidiče po silnicích státu
Kalifornie a Nevada celkem 550 mil (885 km) ze San Francisca na výstavu
Consumer Electronics Show v Las Vegas.
Automobil je schopen automatického provozu v rozmezí
rychlostí 0 – 70 mil/hod (cca 113 km/h). Přitom sám přejíždí mezi
jízdními pruhy a zvládá předjížděcí manévry. Před změnou jízdního pruhu
přizpůsobí svoji rychlost okolním vozidlům. Poté změří svoji vzdálenost
od těchto vozidel a vyhodnotí-li ji jako bezpečnou, samo včas a přesně
přejede do vedlejšího jízdního pruhu.
Prototypové vozidlo je k tomuto účelu vybaveno množstvím
senzorů, řada z nich je přitom těsně před zahájením sériové výroby.
Radarové senzory pro dlouhou a krátkou vzdálenost umožňují 360° vnímání
okolí při různých rychlostech. Laserové snímače na přední a zadní masce
vozidla detekují nejrůznější předměty, stojící i pohybující se, na
vozovce v blízkosti vozidla.
Tato zařízení jsou doplněna vysokorozlišovací 3D
videokamerou, která již bude součástí modelu Q7 připravovaného pro rok
2016, doplněnou o další čtyři kamery vepředu a vzadu pro monitorování
blízkého okolí. Součástí automatizačního systému je pochopitelně i
navigační systém pro základní orientaci vozidla v terénu.
Data ze všech uvedených čidel jsou vyhodnocována řídicí
jednotkou a pokyny z ní jsou přenášeny na řízení a ovládání pohonu a
brzd. Řidič přitom může kdykoli zasáhnout manuálně.
Podobně jako při testování automatického řízení v
Německu je vozidlo schopno provozu bez řidiče pouze na dálnici. Při příjezdu do
města, kde charakter provozu je velmi komplexní a stochastický, je
řidič vyzván varovným signálem k převzetí řízení automobilu.
Cílem demonstrační jízdy bylo ukázat široké odborné a
novinářské veřejnosti možnosti současné technologie pro „samořiditelné“
automobily i získat potřebná data pro další vývoj v automobilové a
automatizační technice.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace a videozáznamy zde
Přečtěte si také:
18.9.2014 Jak ukazují příklady linky 10 pekingského metra nebo
metra ve městě Kunming,
spoléhali se dosud čínští provozovatelé bezobslužného metra na systémy
CBTC zavedených
světových výrobců, jako Siemens nebo Alstom. Připravovaná linka Yanfang
pekingského metra, na jejíž vlaky byla začátkem září 2014 uzavřena
dodavatelská smlouva se společností CNR (Northern Locomotive and
Rolling Stock Corporation), bude mít CBTC čínského původu, od
společnosti Beijing Traffic Control Technology. 
5.9.2014 Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
28.5.2014 Oficiální prezentací výsledků ve dnech 16. – 17.
července 2014 v Berlíně vrcholí evropský výzkumný projekt DRIVE C2X,
zaměřený na testování systémů automatické jízdy silničních vozidel v
reálných podmínkách. Tento projekt kombinuje komunikaci mezi vozidly
(C2C) a mezi vozidly a pevnou technologickou infrastrukturou u silnice
a v řídicím zázemí (C2I). 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
8.5.2013
Jako další krok k praktickému uplatnění technologií
pro automatické řízení automobilů (viz článek Automatické řízení
automobilů: realita blízké budoucnosti v rubrice Automatizace dopravy)
přikročila společnost Bosch k ověřovacím testům v provozu na německých
dálnicích. 
11.1.2013 Dílčí
elektronické systémy nabízející pomoc řidičům
automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například
systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před
dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších
letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních
zácpách 
12.12.2012
Je
známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s
rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo
rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho
pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat
mnohem větší rozestup mezi vozidly.
V nedávné době se na
University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit
propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým
zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od
předchozího vozidla. 

|