PPP na lince 6 metra São Paulo: CBTC od Nippon Signal
5.2.2015 Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího zařízení typu
CBTC, japonská
společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se
společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého
partnerství (PPP)
pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její
produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již
devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně sledujeme.
Dalšími produkty jsou Thales SelTrac, Alstom Urbalis, Siemens
Trainguard MT a Siemens Trainguard Sirius CBTC, Bombardier CityFlo 650,
Ansaldo STS CBTC, GT Tempo CBTC (General Electric) a dále CBTC od
čínského dodavatele Beijing Traffic Control Technology.
O připravovaném PPP na „Oranžové“ lince 6 metra v São
Paulu jsme
se zmiňovali již v únoru 2013. Koncesní smlouva byla v listopadu 2013
podepsána s vítězným konsorciem Move São Paulo, jehož členy jsou
společnosti Odebrecht, Queiroz Galvão and UTC Participações, s
účinností od začátku roku 2014. Součástí koncese, zahrnující 6 let
investiční fáze a 19 let provozní fáze do roku 2039, je i uvedená
dodávka zabezpečovacího zařízení typu CBTC s následným provozem bez
strojvedoucích.
Soukromý partner v rámci tohoto PPP financuje 46,9 %
investičních nákladů, 39,2 % hradí národní rozvojová banka BNDES a 13,9
% rozpočet brazilského státu São Paulo.
Vlastní vybudování metra je řešeno dodavatelským
způsobem – smlouvou na klíč, kterou Move São Paulo podepsalo v srpnu
2014 se společnostmi Mitsubishi Heavy Industries a Mitsui & Co.
Nippon Signal, výrobce systému CBTC, je v tomto řetězci dalším
subdodavatelem.
První etapa linky 6 je 15,9 km dlouhá, z toho 13,3 km
pod zemí, s 15 stanicemi a depem. V provozu na ní bude 23 šestivozových
vlakových souprav. Denně přepraví celkem 633 tisíc cestujících.
Zahájení provozu se předpokládá v roce 2020.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.2.2015
Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR
Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a
zabezpečovací zařízení typu CBTC. O
využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na 47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety.
Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC
na dalších sedmi linkách metra 
28.1.2015 Po systému metra v Hyderabadu a první
lince s CBTC na metru v Dillí
se další
městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém
CBTC stane linka
metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp
podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní
dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. 
20.1.2015
Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos
Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem
v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na
jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském
Salvadoru nebo v Santiagu de Chile.
Vyplývá
to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy
francouzského dopravce RATP 
13.1.2015
Jak jsme na našem portále psali již v prosinci 2012,
první zabezpečovací zařízení typu CBTC
v Indii
bude uplatněno v dopravním systému nadzemního metra v Hyderabadu. Na
konci prosince 2014 bylo toto zařízení poprvé uvedeno do provozu v
rámci testování, které začalo na 8 km dlouhém úseku trati se sedmi
stanicemi. Pro veřejnost bude tento úsek otevřen v březnu
2015. 
21.11.2014
Po městech Milán a Brescia se Řím stal třetím
italským městem, na jehož městské rychlodráze se používá bezobslužný
provoz. V listopadu 2015 zde byl zprovozněn první úsek linky metra C
mezi stanicemi Montecompatri Pantano a Parco di Centocelle. Úsek je
dlouhý 12,5 km a zahrnuje 15 stanic. 
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. 
2.10.2014
Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s
konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a
vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi
a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
3.7.2014
Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
5.11.2013 Tunel Marmaray,
železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|