Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Palivové články pro minibary ve vlaku30.7.2013 Netradiční aplikaci palivových článků si nyní zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července 2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy, poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. Palivové články IHPoS, používané v minibarech, dodávají celkový výkon 640 W. Po odečtení cca 80 W vlastní spotřeby palivového článku (čerpadla, ventily) je to tedy 560 W čistého výkonu. Protože však potřeba okamžitého výkonu při ohřevu horké vody na kávu je 1 500 W, je součástí minibaru také akumulátor, který je palivovým článkem průběžně dobíjen, když se káva právě neohřívá. Vodík není uchováván v tlakových nádobách, jak je tomu u palivových článků obvyklé, nýbrž v metalhydridových zásobnících při tlaku cca 0,5 baru, tedy velmi bezpečným způsobem. Výrobcem udávaná životnost palivových článků je více než 3 000 provozních hodin. Podle dosavadních výsledků má minibar s palivovým článkem oproti tradičnímu vozíku s bateriemi dvojnásobnou kapacitu energie (zvládne až 120 šálků espressa za jednu cestu). Přitom zabírá menší prostor a má o polovinu menší hmotnost, což je důležitá přednost pro jeho praktické použití. redakce Foto: FuelCellToday Další informace: anglicky zde, německy zde Přečtěte si také další články o palivočlánkových technologiích v našich rubrikách Obnovitelné zdroje, Inteligentní budovy a Elektromobilita: Univerzita v Bridgeportu má vlastní palivočlánkovou kogeneraci9.5.2014 Město Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém parku bude v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel, společnost FuelCell Energy Projekt InnoROBE: řídicí jednotka pro palivočlánková užitková vozidla se představuje11.4.2014 Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných energetických úspor. První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. Jižní Korea má největší palivočlánkový park na světě11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000® od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW. Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro dálkové vytápění. Nové vodíkové plnicí stanice ve Velké Británii20.2.2014 Velká Británie je jednou z evropských zemí podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. Ballard a Solaris: společný palivočlánkový autobus pro Hamburk10.2.2014 Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus & Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie „E-mobilita v MHD“). Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics Serenergy H3 5000: metanolový palivový článek pro záložní zdroje energie28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. Bridgeport FC Park: nový palivočlánkový park v USA14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou společnost Dominion. Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics Van Hool a Ballard: spolehlivé palivočlánkové autobusy pro Evropu17.12.2013 Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU (společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013 pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Osvětlovací věž s palivovými články14.2.2013 Britský výrobce Youngman představil 11. února 2013 zcela inovační přístup k pojízdné osvětlovací technice: pojízdnou osvětlovací věž Ecolite-H2, vybavenou LED svítidly, pro něž elektřinu vyrábí palivový článek. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|