Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Superkapacitory v tramvajích šetří energii7.8.2014 Na konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série 13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie, umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. K pohonu slouží čtyři 100kW vodou chlazené trakční motory, dávající vozidlu maximální technickou rychlost 70 km/h a provozní rychlost 60 km/h. Zásobníky energie na tramvajích či trolejbusech, zpravidla bateriové, nejsou v principu novinkou. Na našem portále jsme již o nich psali například v souvislosti s tramvajemi Škoda nebo Bombardier. Zde ovšem slouží zásobníky energie k provozu na krátkých, zpravidla několikakilometrových, úsecích bez troleje. V případě Rostocku je jejich primární účel jiný: akumulovat brzdnou energii a vzápětí ji opět využít při rozjezdu. Výrobce ani provozovatel v tomto případě přesně nevyčíslují svá očekávání ohledně uspořené energie. Lze si však udělat představu z jiných obdobných aplikací. Kupříkladu během čtyřletého zkušebního provozu tramvají Bombardier v Mannheimu, vybavených superkapacitorovým zásobníkem Mitrac Energy Saver, byla naměřena 30% úspora trakční energie a 20% úspora veškeré spotřebované energie, tj. včetně dalších zařízení (především ovládání dveří, klimatizace a osvětlení). Podobně více než 20% úsporu energie díky superkapacitorovému zásobníku, sloužícímu pro rychlé vyrovnávání přebytku a následné spotřeby energie při zastavení a rozjezdu, vykazuje český palivočlánkový autobus TriHyBus oproti obvyklé konstrukci současných palivočlánkových autobusů. V případě tramvají v Rostocku je jejich celková energetická efektivita podpořena nízkoenergetickou klimatizací a tepelnou izolací vozové skříně. Celkové náklady na nové tramvaje v Rostocku činí 37,6 mil. €, z nichž cca polovinu uhradí spolková země Meklenbursko-Pomořansko. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. Škoda zkouší tramvaj pro provoz bez troleje12.3.2014 Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Tirana připravuje PPP pro vybudování tramvajové sítě4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v rámci dvou koncesí. Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra Akumulátorové tramvaje pro Nanjing24.4.2013 Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné) elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing, na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|