Superkapacitory v tramvajích šetří energii
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. K pohonu slouží
čtyři 100kW vodou chlazené trakční motory, dávající vozidlu maximální
technickou rychlost 70 km/h a provozní rychlost 60 km/h.
Zásobníky energie na tramvajích či trolejbusech,
zpravidla bateriové, nejsou v principu novinkou. Na našem portále jsme
již o nich psali například v souvislosti s tramvajemi Škoda nebo
Bombardier.
Zde ovšem slouží zásobníky energie k provozu na krátkých, zpravidla
několikakilometrových, úsecích bez troleje.
V případě Rostocku je jejich primární účel jiný:
akumulovat brzdnou energii a vzápětí ji opět využít při rozjezdu.
Výrobce ani provozovatel v tomto případě přesně nevyčíslují svá
očekávání ohledně uspořené energie. Lze si však udělat představu z
jiných obdobných aplikací.
Kupříkladu během čtyřletého zkušebního provozu tramvají
Bombardier v Mannheimu, vybavených superkapacitorovým zásobníkem
Mitrac Energy Saver, byla naměřena 30% úspora trakční energie a 20%
úspora veškeré spotřebované energie, tj. včetně dalších zařízení
(především ovládání dveří, klimatizace a osvětlení). Podobně více než
20% úsporu energie díky superkapacitorovému zásobníku, sloužícímu pro
rychlé vyrovnávání přebytku a následné spotřeby energie při zastavení a
rozjezdu, vykazuje český palivočlánkový autobus TriHyBus oproti
obvyklé konstrukci současných palivočlánkových autobusů.
V případě tramvají v Rostocku je jejich celková
energetická efektivita podpořena nízkoenergetickou klimatizací a
tepelnou izolací vozové skříně.
Celkové náklady na nové tramvaje v Rostocku činí 37,6
mil. €, z nichž cca polovinu uhradí spolková země
Meklenbursko-Pomořansko.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. ![](../sablona/vice3.gif)
12.3.2014
Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po
úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie
pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji
typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií ![](../sablona/vice3.gif)
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. ![](../sablona/vice3.gif)
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. ![](../sablona/vice3.gif)
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. ![](../sablona/vice3.gif)
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. ![](../sablona/vice3.gif)
4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký
projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké
železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální
dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v
rámci dvou koncesí. ![](../sablona/vice3.gif)
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. ![](../sablona/vice3.gif)
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra ![](../sablona/vice3.gif)
24.4.2013
Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně
dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné)
elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing,
na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu
společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|