Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON |
|
Akumulátorové tramvaje pro Nanjing24.4.2013 Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné) elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing, na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. Tyto tramvaje budou vybaveny bateriemi, které jim dodají dostatek energie, aby na 90 % své trasy nemusely používat trakční vedení. Tramvaje se budou dobíjet pantografem při pobytu na zastávce a při rozjezdu. Tento způsob provozování elektrických kolejových vozidel bývá nazýván „catenary-free operation (CFO)“, tedy provoz bez troleje. Základem konstrukce dodávaných tramvají je standardní nízkopodlažní 32metrový typ Bombardier Flexity 2. Pohon tvoří modulární odlehčené Li-ion trakční baterie typu PRIMOVE, na něž navazuje pohonná a řídicí jednotka BOMBARDIER MITAC 500. Celý tento systém je od začátku konstruován pro pohon akumulátorových vozidel hromadné dopravy, tj. tak, aby maximalizoval poměr mezi výkonem a hmotností pohonné jednotky a citlivě hospodařil s energií. Dodávka, na niž byla uzavřena smlouva, zahrnuje 15 tramvají vyráběných čínskou společností CSR Nanjing Puzhen Rolling Stock Co. Ltd. (CSR Puzhen) v rámci desetileté licence na výrobu a prodej tramvají Bombardier uzavřené v roce 2012. Bombardier do tramvají dodá veškeré trakční a řídicí vybavení spolu s podvozky. Tramvaje budou provozovány na dvou linkách o celkové délce 17 km, náročných na sklonové poměry a vedených po vyvýšených konstrukcích, kde technologie CFO uplatní své přednosti. Zahájení provozu se předpokládá v roce 2014. Systém Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy a kolejová vozidla s CFO je přednostně orientován na bezkontaktní dobíjení na trase, pracující na principu elektromagnetické indukce, které je popsáno v článku Bezdrátové dobíjení e-busů na trase v rubrice Elektromobilita. V konkrétním případě tramvají pro Nanjing je využívána jeho vozidlová trakční technologie a dobíjení je řešeno jako kontaktní. Součástí uvedené licenční smlouvy je nicméně také strategie využívání nejen kontaktního, ale i bezkontaktního indukčního dobíjení. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: Bombardier Další informace o projektu zde Další informace o systému PRIMOVE zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. LED osvětlení šetří energii tramvají v Innsbrucku29.4.2014 Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku, podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena do provozu na konci března 2014. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Škoda zkouší tramvaj pro provoz bez troleje12.3.2014 Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Tirana připravuje PPP pro vybudování tramvajové sítě4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v rámci dvou koncesí. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|