Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy
začne již letos
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků.
Pojem „maglev“ vznikl spojením slov „magnetická
levitace“. Vlak se pohybuje několik centimetrů nad povrchem na polštáři
magnetického pole, které je vytvářeno soustavou supravodivých magnetů
ve vlaku a indukčními cívkami v trati. Supravodivosti (tedy jevu, kdy
materiál neklade při průchodu elektrického proudu žádný odpor, a
vytváří tak kolem sebe velmi silné magnetické pole) je u maglevu pro
Shinkansen dosahováno díky použití niob-titanové slitiny, ochlazení
kapalným heliem na teplotu –269 °C, pro magnety na vozidle.
Magnety zajišťují kromě nadnášení i pohyb vlaku pomocí
lineárního motoru. Ten si lze představit jako rozvinutý otáčivý
elektromotor, kdy supravodivé magnety na vozidle tvoří rotor a indukční
cívky umístěné v dráze fungují jako stator. Pohybu vlaku je tedy
dosahováno díky působení přitažlivých a odpudivých sil mezi cívkami v
dráze a magnety na vozidle.
Díky uvedeným vlastnostem není rychlost vlaku maglev
teoreticky nijak omezená. Přirozenými omezeními jsou nicméně spotřeba
energie a aerodynamický odpor. Ačkoliv tedy vlaky tohoto typu dosáhly
ve zkušebních podmínkách světového rychlostního rekordu 581 km/h, pro
projekt Chuo Shinkansen se předpokládají provozní rychlosti nižší, mezi
400 a 500 km/h. Na rozdíl od vlaků na kolech umožňuje technologie
maglev díky absenci tření velmi rychlý, ale přitom plynulý, rozjezd a
zastavení. Oproti klasické vysokorychlostní železnici se například
dokáže za stejnou určenou dobu rozjet a zastavit s cca dvojnásobnou
rychlostí. To nabízí příležitost ke kratším jízdním dobám a vyšším
frekvencím vlakových spojů.
Problémem maglevů jsou poměrně vysoké náklady, dané
technologií a nutnými bezpečnostními opatřeními. Plánovaná trať má
předpokládaný rozpočet 5,4 biliónů japonských jenů (cca 1 bilión Kč).
Dokončení celé dráhy se předpokládá v roce 2027. Světové
veřejnosti by měla být slavnostně předvedena již na olympijských hrách
v roce 2020 v Tokiu.
redakce
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace o projektu zde
Další informace o technologii maglev pro
Shinkansen zde
Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Elektromobilita:
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
12.3.2014
Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po
úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie
pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji
typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
4.2.2014 Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký
projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké
železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální
dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v
rámci dvou koncesí. 

|