Xcelsior XT40: trolejbus s prodlouženým dojezdem pro
Seattle
2.1.2015
Trolejbusy s prodlouženým dojezdem se stále více
stávají standardem po celém světě. Důkazem je i objednávka
provozovatelů městské dopravy v amerických městech Seattle a San
Francisco na dodávku 12m a 18m trolejbusů s prodlouženým dojezdem v
celkovém počtu 141 vozidel pro Seattle a 60 vozidel pro San Francisco.
Testovací trolejbusy jsou od podzimu 2014 ve zkušebním provozu na
linkách městské MHD v Seattlu, provozované dopravní společností King
County Metro Transit, a vykazují velmi dobré výsledky.
Výrobcem trolejbusů Xcelsior XT40 (12metrový) a XT60
(18metrový) je kanadská společnost New Flyer, o níž jsme již psali
například v souvislosti s
palivočlánkovými autobusy v
kanadském Whistleru. Pod typovým označením
Xcelsior dodává výrobce autobusy s různými pohony (viz foto), od
klasického dieselového přes CNG a diesel-hybridní až po plně
elektrický, palivočlánkový nebo právě zmíněné trolejbusy. Trolejbusy
Xcelsior jsou vybaveny trakční výzbrojí Wossloh-Kiepe. Bateriové
zásobníky energie umožňují nezávislý dojezd 3 – 5 mil (cca 5 – 8 km).
Dodávka trolejbusů bude postupně probíhat do roku 2016.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto (c)
New Flyer
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014
Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní
komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích
(včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
2.12.2013 Na internetových
stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme
psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k
moderní a
čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové
zajímavé publikace týkající
se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro
mobilní i stacionární režim. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé
považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|