Prezentovali jsme problematiku elektrických autobusů na
konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů 2015 21.4.2015
V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15.
dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná
agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho
portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek,
zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich
financování. Navázal tak na předchozí informace přednášejících z
ministerstva dopravy a z ministerstva místního rozvoje k operačnímu
programu doprava a k integrovanému regionálnímu operačnímu programu
(viz též související prezentace na konferenci „Elektrické autobusy pro
město III“).
Ve své prezentaci shrnul Ing. Slavík důležité poznatky z
aktualizované studie „E-mobilita v MHD“. Vedle
hlavních vlastností elektrických autobusů (tj. trolejbusů, bateriových
a palivočlánkových elektrobusů a hybridních autobusů) a jejich
celospolečenských přínosů v porovnání s pohony na naftu a CNG ukázala
prezentace i zakotvení e-mobility v MHD v konceptu smart city. Soustředila se pak
zejména na nutnost koncipovat zavádění elektrobusů jako projekt, který
začíná definováním společenské potřeby a končí rutinním provozem. U
průběžně dobíjených elektrobusů a jejich dobíjecí infrastruktury lze
přitom vhodně využít mj. koncept řízení RAMS (bezporuchovosti,
pohotovosti, udržovatelnosti a bezpečnosti) uplatňovaný u drážních
systémů.
Z hlediska financování upozornila prezentace, kromě
poukazu na výše uvedené operační programy využívající fondy EU, také na
další zdroje financování, např. na podporu přípravy investičních
projektů pomocí nástroje ELENA nebo na různé alternativní formy se
zapojením soukromého kapitálu.
Plné
znění prezentace je ke stažení zde
redakce
Proelektrotechniky.cz
Přečtěte si
také:
21.4.2015
V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015
probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner
Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz
průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro
dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn
informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž
provozní výsledky. 
2.4.2015 V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
20.3.2015
Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve
Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS,
který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16.
března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních
elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73
stockholmské MHD.
19.3.2015 O rozvoji konceptu smart city ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity
na lince 312
na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci
2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky,
dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila
provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně
elektrický. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility 
10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou
Jokohamou i
„chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 

|