Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí24.4.2015 V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric v nizozemském městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. Elektrobus VDL Citea SLF-120 Electric je 12m nízkopodlažní elektrobus. Výrobce udává obsaditelnost až 100 cestujících (sedících a stojících). Kapacita trakčních baterií, a následně dojezd elektrobusu, jsou variabilní podle požadavků zákazníka. Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává výrobce 113 kW. U 12m elektrobusu je poháněna jedna náprava (zadní). Cílem projektu ZEB je výměna dieselových autobusů za bezemisní vozidla v provinciích Severní Brabantsko a Limburg do roku 2025. V celém Nizozemí přitom jezdí ve veřejné dopravě více než 5 tisíc autobusů se spalovacími motory. ELENA zde financuje služby specializovaných konzultantů na podporu organizace, koordinace, obstarávání a usnadnění všech relevantních činností a odborných znalostí. Podpora ze strany ELENA dosáhla 2,45 mil. EUR, přičemž tyto prostředky pomohly mobilizovat investice ve výši 587 milionů EUR z veřejných zdrojů a v rámci návazných finančních modelů ve spolupráci se soukromými subjekty. Během pilotního projektu budou pečlivě vyhodnocována základní provozně ekonomická kritéria, jako jsou náklady na kilometr, provozní spolehlivost i praktické zkušenosti řidičů, cestujících a údržbového personálu. Nástroj ELENA kryje až 90 % veškerých nákladů na technickou přípravu takových projektů. Typicky se jedná o přípravu dokumentace u projektů nad 30 milionů EUR, přičemž menší projekty je možné sdružovat do větších celků. Další podrobnosti k nástroji ELENA jsou uvedeny v aktuální verzi studie „E-mobilita v MHD“. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Eltis.org Přečtěte si také:Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita v MHD“ dostali její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Deset elektrobusů Solaris pro Varšavu21.1.2015 V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. Elektrobus Optare MetroCity zahajuje provoz v Londýně17.12.2014 Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované společností Arriva. ETS Stealth: úspěšný projekt elektrobusů v Edmontonu15.12.2014 V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD. Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním pohonem na CNG. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|