Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením: videosnímek a výsledky zkušebního provozu21.4.2015 V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015 probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž provozní výsledky. Zkušební elektrobus (viz foto) je vlastnictvím Fraunhofer IVI. Nejedná se o sériový dopravní prostředek určený primárně k pravidelné přepravě cestujících, ale spíše o „pojízdnou laboratoř“. Jeho základem byl 12m dvoudveřový sériový hybridní autobus od německého výrobce Göppel Bus GmbH s elektrovýzbrojí Vossloh Kieppe. Ve spolupráci Fraunhofer IVI a Göppel Bus byl přebudován na plně bateriový pohon. K němu používá tři lithium-iontové trakční baterie o celkové kapacitě 86 kWh. Autobus je vybaven přídavným naftovým topením. Autobus Göppel Bus go4city12 ve standardní výbavě má obsaditelnost až 85 cestujících (stojících a sedících). Přepravní kapacitu plně elektrické verze výrobce ani provozovatel neudávají. Z videoprezentace je však zřejmé, že trakční baterie jsou umístěny na střeše a nijak výrazně neomezují obsaditelnost ani vnitřní prostor elektrobusu. Pro projekt EDDA-Bus (electromobility demonstration, docking application for buses, tedy demonstrace elektromobility, staniční aplikace pro autobusy) vyvinula německá firma M&P motion control & power electronics GmbH dvě dobíjecí stanice se dvěma režimy dobíjení: • tzv. rychlodobíjení výkonem do 250 kW, • tzv. pulsní dobíjení s vřazeným superkapacitorem o kapacitě 2,6 kWh (na vyžádání též 4,0 kWh) výkonem 600 kW (na vyžádání až do 700 kW). V obou případech lze nabíjecí stanici připojit k nízkonapěťovému střídavému rozvodu 400 V AC. U rychlodobíjení je možnost připojení také k rozvodné síti 10/20 kV AC nebo k trakčnímu napájení 675 – 1000 V DC. Výstupní napětí se v obou případech pohybuje v rozmezí 0 – 750 V DC. Energetická účinnost rychlodobíjení přesahuje 95 %, u pulsního dobíjení je to 92 %. Jako koncové zařízení byla použita vozidlová konzole od německé firmy Schunk Bahn- und Industrietechnik GmbH (viz foto), na jejímž vývoji spolupracoval také Fraunhofer IVI. Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm. Přesná poloha vozidla vůči dobíjecí stanice je zajištěna pomocí bezdrátové komunikace vozidlo-infrastruktura. Během zkušebního provozu na 14,4 km dlouhé lince č. 61 byl elektrobus dobíjen ve stanici a v depu oběma těmito způsoby. Průběžné dobíjení trvalo 4,5 minut, čímž nebyl nijak narušen pravidelný jízdné řád na lince. Provozně ekonomické výsledky testovacího provozu, při němž elektrobus najezdil více než 9500 km, jsou následující: • trakční spotřeba: 1,19 kWh/km, • disponibilita vozidla celkem: 81,6 %, • disponibilita klíčových testovaných technologií: 98,5 %, • disponibilita dobíjecí stanice: 99,4 %. Oproti rutinnímu provozu elektrobusů SOR v Ostravě se srovnatelnou přepravní kapacitou (viz případová studie v aktualizované verzi naší studie „E-mobilita v MHD“) tak vykazují o něco větší spotřebu trakční energie a nepatrně nižší disponibilitu vozidla. Vývoj celého systému byl spolufinancován částkou 4,6 mil. € z rozpočtu Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum v rámci projektu SEB – Schnellladesysteme für Elektrobusse im ÖPNV (rychlonabíjecí systémy pro elektrobusy v MHD). Tento projekt zahrnuje dva podprojekty: E-ÖPNV (development of a fully-electric city bus with automated fast-charging stations, tedy vývoj plně elektrického městského autobusu s automatickými rychlonabíjecími stanicemi) a již zmíněný EDDA-Bus. Ing. Jakub Slavík, MBA, Proelektrotechniky.cz Foto © Fraunhofer IVI Schémata zapojení nabíjecích stanic zde Schéma nabíjecí konzole Schunk zde Schéma komunikace vozidlo-nabíjecí stanice zde Videosnímek z provozu v Drážďanech zde Přečtěte si také:Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita v MHD“ dostali její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Deset elektrobusů Solaris pro Varšavu21.1.2015 V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. Elektrobus Optare MetroCity zahajuje provoz v Londýně17.12.2014 Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované společností Arriva. ETS Stealth: úspěšný projekt elektrobusů v Edmontonu15.12.2014 V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD. Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním pohonem na CNG. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro e-mobilitu SDP ČR plánována aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, spolu se svými odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních schématech v uvedené oblasti. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|