Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Rio de Janeiro připravuje tramvaje se spodním odběrem a superkapacitory15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. Systém APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice s napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla. Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla. Pro provoz v Rio de Janeiru jsou použity tramvaje Alstom Citadis o délce 44 m, jaké jsou nasazeny například ve francouzském městě Bordeaux, rovněž provozujícím napájecí systém APS a dosahujícím zde u tohoto napájení úctyhodné 99,8% disponibility. Tramvaje budou navíc vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie pro zvýšení účinnosti rekuperace brzdné energie. Podobnými zásobníky jsou osazeny také například tramvaje od Vossloh pro německý Rostock. Tramvajová síť v Rio de Janeiru se šesti linkami bude v cílovém stavu měřit 28 km a bude na ní 37 zastávek. Uvedení prvního 14km úseku do provozu je plánováno v polovině roku 2016 u příležitosti pořádání olympijských her. Celý technologický systém, zahrnující tramvaje, napájecí technologii APS a sdělovací a zabezpečovací zařízení, je řešen jako zakázka na klíč od společnosti Alstom s celkovým rozpočtem 230 mil. €. První tramvaj byla vyrobena v závodě Alstom ve francouzském La Rochelle. Dalších 27 bude vyrobeno přímo v Brazílii, v nedávno otevřeném závodě Alstom v Taubaté. Zadavatelem je konsorcium VLT Carioca, zahrnující společnosti Companhia de Concessoes Rodoviarias, Odebrecht Transport, Invepar, Riopar, BRT a RATP Dev. Toto konsorcium je v rámci veřejně soukromého partnerství (PPP) odpovědné za vybudování celého tramvajového systému a jeho následné provozování a údržbu po dobu 25 let. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. Berlín: první hlavní město na světě s indukčně dobíjenými elektrobusy2.4.2015 V březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu, začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Superkapacitory v tramvajích šetří energii7.8.2014 Na konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série 13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie, umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. Víte, jak fungují projekty PPP a EPC?3.5.2013 V naší rubrice Zajímavé projekty se občas setkáme se zkratkami PPP (public-private partnership) a EPC (energy performance contracting). V obou případech jde o způsob financování, dodání a provozování velkého investičního celku – například automatického metra, elektrárny nebo veřejného osvětlení. Svojí podstatou se však liší. Podívejme se proto na ně blíže. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|