Rio de Janeiro připravuje tramvaje se spodním odběrem a
superkapacitory
15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá
společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V
červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto
technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru.
Systém APS tvoří izolované segmenty napájecí kolejnice s
napětím 750 V DC, umístěné mezi pojezdovými kolejemi na libovolném
povrchu (beton, dlažba, trávník). Tyto segmenty jsou dlouhé 8 m a mezi
sebou mají 3m izolované úseky. Trakční energie je odebírána pomocí dvou
botkových sběračů umístěných ve střední části vozidla.
Při jízdě tramvaje se pomocí kódovaného signálu
přenášeného pomocí smyčky v kolejišti mezi vozidlem a infrastrukturou
zapíná pouze ten napájecí segment, z něhož se tramvaj právě chystá
odebírat energii, a nachází se tedy v daném okamžiku pod tramvají
uprostřed soupravy. Tím je zajištěna naprostá bezpečnost pro chodce a
ostatní účastníky provozu. Trakční napájení tímto systémem je přitom co
do výkonu naprosto rovnocenné svrchnímu odběru, a umožňuje tedy jízdu
tramvaje rychlostí až 60 km/h. Případné dílčí potíže v dodávce trakční
energie řeší záložní trakční baterie umístěné na střeše vozidla.
Pro provoz v Rio de Janeiru jsou použity tramvaje Alstom
Citadis o délce 44 m, jaké jsou nasazeny například ve francouzském
městě Bordeaux, rovněž provozujícím napájecí systém APS a dosahujícím
zde u tohoto napájení úctyhodné 99,8% disponibility. Tramvaje budou
navíc vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie pro zvýšení
účinnosti rekuperace brzdné energie. Podobnými zásobníky jsou osazeny
také například tramvaje od Vossloh pro německý Rostock.
Tramvajová síť v Rio de Janeiru se šesti linkami bude v
cílovém stavu měřit 28 km a bude na ní 37 zastávek. Uvedení prvního
14km úseku do provozu je plánováno v polovině roku 2016 u příležitosti
pořádání olympijských her.
Celý technologický systém, zahrnující tramvaje, napájecí
technologii APS a sdělovací a zabezpečovací zařízení, je řešen jako
zakázka na klíč od společnosti Alstom s celkovým rozpočtem 230 mil. €.
První tramvaj byla vyrobena v závodě Alstom ve francouzském La
Rochelle. Dalších 27 bude vyrobeno přímo v Brazílii, v nedávno
otevřeném závodě Alstom v Taubaté.
Zadavatelem je konsorcium VLT Carioca, zahrnující
společnosti Companhia de Concessoes Rodoviarias, Odebrecht Transport,
Invepar, Riopar, BRT a RATP Dev. Toto konsorcium je v rámci veřejně
soukromého partnerství (PPP) odpovědné za
vybudování celého tramvajového systému a jeho následné provozování a
údržbu po dobu 25 let.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
16.6.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále v únoru 2013,
připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV)
pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu.
Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE
společnosti
Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn
významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán
druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 
2.6.2015 Na
konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května
2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených
elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na
lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním
elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se
zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost
byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému
průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím
kontextu. 
2.4.2015
V
březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu
elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v
německém Braunschweigu,
začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém
hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na
světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 
31.3.2015
Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému
využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve
avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem
elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a
palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových
technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in
hybridních autobusů a parciálních
trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a
hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie
vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro
elektromobilitu při SDP ČR.
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje
uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na
veřejných komunikacích. 
3.5.2013
V naší rubrice Zajímavé projekty se občas setkáme se
zkratkami PPP (public-private partnership) a EPC (energy performance
contracting). V obou případech jde o způsob financování, dodání a
provozování velkého investičního celku – například automatického metra,
elektrárny nebo veřejného osvětlení. Svojí podstatou se však liší.
Podívejme se proto na ně blíže. 

|